עיכוב בגדילה אצל ילדים החולים במחלות מעיים דלקתיות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

עיכוב בגדילה אצל ילדים החולים במחלות מעיים דלקתיותילדים החולים בקרוהן או קוליטיס חשופים לבעיות נוספות מעבר לבעיות מהן סובלים מבוגרים החולים במחלות אלו, בדומה מאוד למצב המתקיים במגוון רחב של מחלות כרוניות אחרות. במאמר שלפניכם נתמקד בבעיה החמורה מכולן, האופיינית לילדים הסובלים מקרוהן או קוליטיס וכפי שכבר הסגירה אותנו הכותרת, הכוונה היא לעיכוב בגדילה ובהתפתחות.

עיכוב בגדילה כתוצאה מאכילה לא מסודרת או לא מספקת

אכילה לא מסודרת וכן צריכה של תפריט לא מאוזן או תזונה מוגבלת, עלולות להוביל בקלות ובמהירות רבה מאוד להתפתחות של חוסרים תזונתיים. חוסרים תזונתיים יכולים לבוא לידי ביטוי בחוסר באנרגיה או בחלבון, אך בהחלט ייתכנו גם חוסרים ספציפיים כמו למשל מחסור בוויטמינים או במינרלים חיוניים.

המחסור התזונתי יכול לגרום לאובדן משקל או להידלדלות מסת השריר במבוגרים, אך בילדים קיימת סכנה ממשית לפגיעה בהתפתחות התקינה. למעשה, ילד שסובל מתזונה לקויה על רקע אי צריכה מספקת ויהיה זה ילד החולה בקרוהן או ילד הסובל מאי נגישות למוצרי מזון, עלול להגיע למצב שבו לא יממש את מלוא פוטנציאל הצמיחה הגנטי שלו.

עיכוב בגדילה על רקע חוסר שינה

במהלך השינה מופרש הורמון הגדילה התורם להתפתחות המערכות השונות, כשבין היתר אחראי הורמון הגדילה על התארכות העצמות בזמן ההתפתחות במהלך הילדות. כל מצב שבו הילד יסבול מחוסר בשעות שינה או משינה לא איכותית, עלול להוביל לירידה בהפרשת ההורמון ובהתאם לכך לעיכוב בגדילה. ילדים רבים הסובלים מקרוהן או קוליטיס לא מצליחים לישון שינה מספקת על רקע הכאבים במערכת העיכול, השלשולים שמעירים אותם משנתם ועוד.

עיכוב בגדילה על רקע הטיפול התרופתי

הטיפול התרופתי הניתן לילדים הסובלים מקרוהן או קוליטיס יכול להשפיע על ההתפתחות התקינה בשתי דרכים עיקריות להלן:

  • הטיפול בסטרואידים – הטיפול בסטרואידים פוגע בהתפתחות התקינה של השרירים והעצמות ובנוסף עלול לגרום לפגיעה בהתפתחות המינית התקינה עם הכניסה לגיל ההתבגרות.
  • הטיפול בתרופות אחרות – ישנו מגוון רחב של תרופות המיועדות עבור ילדים הסובלים מקרוהן או קוליטיס כמו לדוגמה אימורן, שעלולות לגרום לאובדן התיאבון, לבחילות ולתופעות לוואי נוספות שעלולות לגרום לירידה בצריכת המזון ובעקבות זאת להוביל לפגיעה בהתפתחות התקינה של הילד.

כיצד ניתן לטפל בילדים הסובלים מעיכוב בהתפתחות התקינה על רקע קרוהן או קוליטיס?

הטיפול הטוב ביותר בהקשר זה הוא המניעה. הכוונה היא לכך שיש לעשות מאמצים על מנת למנוע הגעה לעיכוב בהתפתחות תוך מתן תשומת לב לנושא זה סמוך מאוד לקבלת האבחנה בנוגע לקרוהן או לקוליטיס. כמו כן, יש לנקוט באמצעים הבאים:

  • מעקב צמוד ומסודר – החל מרגע אבחון המחלה, יש להקפיד על מעקב צמוד אחרי ההתפתחות של הילד. המעקב צריך להתבצע באופן תדיר ולכלול מעבר לרישומי גובה ומשקל, גם נתונים בנוגע להתפתחות המינית בגיל ההתבגרות.
  • שימוש זהיר בתרופות – חשוב מאוד לעשות שימוש זהיר במידת האפשר בתרופות בילדים הסובלים מקרוהן או קוליטיס. מצד אחד יש להימנע משימוש שלא לצורך בתרופות שונות שעלולות לגרום לעיכוב בהתפתחות, אך מצד שני יש להיזהר שלא לתת מינון נמוך מדי, שעשוי לזרז את התפרצות ההתקף הבא או לגרום להחמרת התסמינים.
  • תזונה מתאימהיש לערב בשלב מוקדם ככל האפשר וסמוך מאוד לאבחנה דיאטנית קלינית המתמחה בטיפול בילדים הסובלים מבעיות במערכת העיכול. תפקידה של הדיאטנית במקרה הזה הוא לבצע מעקב גדילה מסודר ותדיר תוך ניתוח מתמיד של הצריכה האנרגטית והתזונתית באופן כללי של הילד. במקרה הצורך תוכל הדיאטנית לבצע שינויים בתפריט ולהעשיר את התפריט באמצעים מיוחדים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו