קרוהן וקוליטיס

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות קרוהן וקוליטיס

מחלות קרוהן וקוליטיסמחלות מעי דלקתיות הא הגדרה לשתי מחלות כרוניות: קוליטיס כיבית וקרוהן. המשותף ביניהן הוא האופי ההתקפי המובהק של המחלות אשר מתפרצות ולאחר מכן נסוגות בתהליך של רמיסיה – הפוגה.

במהלך ההתפרצות יופיעו אצל החולים תסמינים חריפים ובמהלך תקופת הרמיסיה, המחלה שקטה ולעתים אינה מורגשת כלל.

קרוהן

מתבטאת לכל אורך מערכת העיכול, מחלל הפה ועד לפי הטבעת. הדלקת עשויה להופיע באופן לא עקבי כאשר ישנם חלקים מסוימים ממערכת העיכול שהינם נגועים בעוד אחרים לא נפגעים.

דלקת במחלת הקרוהן פוגעת בשכבות המעי השונות וכן השכבות העמוקות של דופן המעי. המחלה שכיחה יותר בקרב גברים לעומת נשים.

קוליטיס כיבית – מחלה בה מותקפת מערכת העיכול באזור המעי הגס ופגיעה תיתכן גם באזור הרקטום. הדלקת הינה רציפה ללא חלקים שאינם נפגעים בדלקת כאשר הפגיעה היא ברירית המעי בלבד המהווה את הדופן הפנימית המצפה את החלל הפנימי של המעי. במחלה מופיעה בכל גיל ועשויה לפגוע גם בתינוקות וילדים קטנים.

גורמים לקרוהן וקוליטיס

הגורמים אינן ברורים היטב, ועדיין לא אותר גורם ברור ויחיד שניתן לבודד אותו ושמסביר את הופעת המחלות. ישמן מספר תאוריות אשר מנסות להתחקות אחר הגורמים למחלות וסביר להניח על סמך המחקרים כי מדובר במספר גורמים שונים המשתלבים זה בזה.

הסברה כיום היא שהגורמים האחראים להתפרצות המחלות הם גנטיקה; לחץ נפשי; תזונה לקויה המורכבת בעיקר ממזונות מעובדים; וליקויים במערכת החיסון.

תסמינים כוללים שלשולים בדרגות חומרה שונות, כאבי בטן חזקים המופיעים בעיקר בזמן העיכול, חוסר תאבון עד כדי חשש מאכילה, ירידה משמעותית במשקל, חום גבוה, חולשה ועייפות כרוניות, נפיחות בטנית ועוד. מחלות המעי הדלקתיות מלוות במקרים מסוימים גם במחלות נלוות בהתאם לאזור הפגיעה הכוללות אנמיה, אוסטיאופורוזיס, אבנים  בכליות ועוד.

סיבוכים אפשריים

סיבוכים של המחלות עלולים לגרום להיווצרות לולאות במעי, זיהומים במערכת העיכול ובין מערכת העיכול לאברים פנימיים אחרים המצריכים במקרים רבים ניתוחים במערכת העיכול. מלבד התסמינים במערכת העיכול, אצל חלק מהחולים מופיעים תסמינים גם במערכות אחרות בגוף כגון מערכת המין, העיניים, העור והמפרקים. סיבוכים אפשריים נוספים כוללים:

  • מורסה הנוצרת בחלל הבטן המלווה בכאבים וחום ועל מנת לאבחנה יש צורך בביצוע בדיקות הדמיה.
  • פיסטולה – תעלה המחברת שני איברים חלולים אשר ממנה עלולים להיות מופרשים חומרים מתוכן המעי.
  • היצרות מערכת העיכול – כתוצאה מהדלקת הממושכת עלולה להיווצר צלקת במעי אשר מצרה את המעבר שבו עד כדי חסימת המעי תוך הופעת כאבי בטן חזקים, חום והקאות.
  • דמם רקטלי המלווה באנמיה.
  • סרטן מעי הגס – חולי קוליטס נמצאים בסיכון גבוה ביחס לכלל האוכלוסייה לפתח סרטן המעי הגס.
  • התרחבות רעילה של המעי – מצב בו נוצרת התרחבות של המעי הגס העלולה לגרום אף לנקבים במעי.

אבחון – נוכח הופעת התסמינים למחלת מעי דלקתית, מופנה המטופל לביצוע בדיקות אנדוסקופיות בהתאם לתלונות הנבדק. הבדיקות כוללות בדיקת גסטרוסקופיה של מערכת  העיכול העליונה או קולונוסקופיה של מערכת העיכול בתחתונה. בנוסף מבוצעות לפי הצורך בדיקות נוספות בלתי פולשניות כגון בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת, רנטגן ואולטרסאונד.

טיפול בקרוהן וקוליטיס

טיפול במחלות מעי דלקתיות כולל שימוש בסטרואידים במטרה להחליש את תגובת מערכת החיסון בזמן התלקחות של המחלה, כמו כן ניתנים למטופל משככי כאבים במטרה להקל על התסמינים.

מלבד הטיפול התרופתי, ישנם מגוון של טיפולים נפשיים והקפדה על דיאטה נכונה בהשגחה של דיאטנית קלינית תוך מעקב קבוע ותדיר. שתי המחלות מטופלות במשותף נוכח התסמינים הדומים והפגיעה במערכת העיכול.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו