פקקת בחולים במחלות מעי דלקתיות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פקקת בחולים במחלות מעי דלקתיותמחלות מעי דלקתיות, כמו קרוהן וקוליטיס, מלוות בהרס תאי מערכת העיכול והן מלוות בתסמינים שונים ותופעות פיזיולוגיות למיניהן, הנגרמות בעקבות התגובה הדלקתית.

מחקרים רבים, שפורסמו בשנים האחרונות, מצביעים על הקשר שבין שתי מחלות אלו למנגנון הקרישיות שבגוף, המושפע מהשינויים שמתחוללים בגוף, לרבות אלו המופיעים בכלי הדם הקטנים, עד לכדי השפעה ישירה על תפקודם התקין.

הקשר בין קרישיות יתר למחלות מעי דלקתיות

אחד הסימפטומים של מחלות מעי דלקתיות כמו קרוהן וקוליטיס קשור בקרישיות יתר. שתי המחלות עצמן מגבירות את הסיכון לסבול מכך, ולעיתים עד לכדי מוות. קרישיות היתר נחשבת כסיבוך נפוץ של המחלה ולא בהכרח מופיעה אצל כל אחד, הסובל ממנה.

שיבוש בניקוז הדם, יחד עם פגיעה בקירות כלי הדם, משפיעים על הקרישה, וזאת לצד השינויים המתרחשים במנגנון הקרישיות של הגוף. מכיוון שדלקות בגוף ידועות ככאלו המפעילות את פעילות טסיות הדם, ומכיוון שמדובר בשתי מחלות מעי דלקתיות, הדבר מוביל לשחרורם של חומרים מסוימים על ידי טסיות הדם, המחמירים עוד יותר את הדלקת, כך שתיווצר בעיית קרישיות, משמע פקקת.

מצב של קרישיות יתר מופיע בקרב 75 אחוז לערך מהסובלים ממחלות מעי דלקתיות. אצל 39 אחוזים מהחולים, עשויים להופיע סיבוכים שונים, כמו פקקת ורידים, תסחיף ריאתי ועוד. החולים במחלת קרוהן או קוליטיס נמצאים גם הם ברשימת הסובלים ממחלות עורקים, לרבות פקקת, לאור הקשר ההדוק שבין הדלקתיות בגוף לבעיות בכלי הדם.

קרישיות היתר גורמת לחסימה באספקת הדם אל איברי הגוף השונים ובכך לפגיעה ישירה במערכותיו. שבץ מוחי וגם אובדן הראייה הם חלק מתוצאות התופעה.

פקקת ורידים היא, כאמור, אחד מסיבוכי מחלת הקרוהן והקוליטיס. הפקקת מופיעה במרבית המקרים לאחר ניתוח וגם במקרים בהם החולים סובלים ממחסור משמעותית בוויטמין B6, המוביל לרמות גבוהות מאד של הומוציסטאין בדם, המהוות גורם סיכון ללקות באירוע מוחי לסובלים ממחלות מעי דלקתיות. גם רמות גבוהות של ציטוקינים פרו דלקתיים יחד עם ייצור מוגבר של טסיות, כאמור, משפיעים על קרישיות הדם עד לכדי פקקת ו/או שבץ.

אופן הטיפול במחלה

הטיפול בקרישיות היתר בקרב החולים בקרוהן ובקוליטיס הינו טיפול תרופתי. מדובר בתרופות נוגדות קרישה, כמו הפרין או קומדין, המקטינות באופן משמעותי את נטיית נוזל הדם להיקרש ומונעות מצב של היווצרות קרישים נוספים. בכל מקרה, הטיפול מותאם נקודתית לחולים עצמם, תוך התייחסות גם לסימפטומים נוספים, שמהם הם סובלים בעקבות המחלה.

מחלות נוספות

חולי קרוהן וקוליטיס, מעבר לבעיות קרישיות, יכולים לסבול מתופעות נוספות, שמצריכות ברובן טיפול מתאים, לאור הסימפטומים הנלווים להן. למשל, מחלות מפרקים, שתוקפות בין 15 אחוזים ל – 20 אחוזים מסך החולים, ובעיקר נפוצות בקרב חולי קרוהן. מחלות המפרקים יכולות לבוא לידי ביטוי במפרקים הגדולים בעיקר, ולעיתים יהיו מעורבים בה גם המפרקים הקטנים.

אוסטיאופורוזיס היא מחלה נוספת, שיכולה להופיע בקרוב הסובלים ממחלות מעי דלקתיות כמו קרוהן וקוליטיס ובעיקר בשל חסרים תזונתיים ובמיוחד מחסור בסידן, הנובע מבעיות של תת ספיגה. מחלות עיניים הן מחלות נוספות, העשויות לתקוף את החולים בקרוהן וקוליטיס וגם מחלות נשימה ומחלות כבד ודרכי מרה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו