מחלות ופגיעה בכבד בחולי קרוהן וקוליטיס

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות ופגיעה בכבד בחולי קרוהן וקוליטיסמחלת כבד עלולה להיות תוצאה של סיבוך מחלות מעי דלקתיות (IBD) כגון קוליטיס כיבית (UC) או מחלת קרוהן. הכבד, אשר מעבד את המזון, עלול לפתח דלקת, אם מחלת מעי דלקתית אינה מטופלת כראוי. אך מספר תרופות המשמשות לטיפול במחלות מעי דלקתיות, עלולות להזיק אף לכבד.

קרן קרוהן וקוליטיס בארצות הברית מדווחת שכחמישה אחוזים בלבד מהאנשים עם מחלות מעי דלקתיות, מפתחים מחלת כבד חמורה. במחקר שפורסם ביוני 2014 בכתב העת Clinical Medicine Insights: Gastroenterology, תוצאות בדיקות כבד תפקודי בקרב כ-21% מבין 335 חולי מחלות מעי דלקתיות, הצביעו על שיבושים מסוימים, שרובם היו קלים.

תסמיני פגיעה בכבד בחולי קרוהן וקוליטיס

למרות הסיכון המופחת, חולי קרוהן וקוליטיס צריכים להתייחס ברצינות לתסמינים הנפוצים של מחלת כבד, כך שניתן יהיה לטפל בבעיה טרם החמרתה. התסמינים כוללים:

  • עייפות או אנרגיה נמוכה.
  • גרוד עור.
  • צהבת.
  • כאב או תחושת מלאות בחלק הימני העליון של הבטן.
  • חום גבוה וצמרמורות.

דלקת ריאות כרונית

זוהי הצורה העיקרית של מחלת כבד הקשורה לדלקת המעי הגס הכרונית. מחלה זו גורמת להצטלקות צינורות המרה המנקזות מרה מהכבד אל המעי. המנגנונים מאחורי מחלה זו עדיין אינם ברורים. מחקר שפורסם במאי 2011 בכתב העת Gut, הציע שחיידקי מעיים עשויים להיות מעורבים בהתפתחות המחלה, אך קיים צורך במחקר נוסף על מנת לאשר את הממצאים.

כשלושה אחוזים מחולי קוליטיס כיבית, סובלים מדלקת ריאות כרונית, אך למעלה ממחצית מהאנשים עם הדלקת, מפתחים צורה כלשהי של מחלת מעי דלקתית. מדענים אינם יודעים את הסיבה לקשר בין המחלות, ולא קיים טיפול יעיל לדלקת ריאות כרונית.

מחלת כבד שומני

מחלה זו עשויה להיות סיבוך נפוץ של מחלות מעי דלקתיות, אך היא קשורה גם למצבים רפואיים רבים אחרים, כולל הריון, סוכרת והשמנת יתר. המחלה מתרחשת כשהשומן מצטבר בכבד, או כתוצאה מבעיה עם חילוף חומרים של שומן בכבד או בשומן עודף בגוף.

אנשים עם כבד שומני סובלים לעיתים נדירות מתסמינים הקשורים לכבד, אך קיים קשר בין חומרת קוליטיס לבין שינויים בכבד בקרב אנשים עם מחלות מעי דלקתיות.

אבני מרה

מחלה זו נפוצה בקרב מבוגרים, כך שאין זה יוצא דופן לראותה בקרב מבוגרים עם מחלת מעי דלקתית. התסמינים מתרחשים כאשר מרה מכיס המרה מתקשה לפיסות קטנות כמו אבנים.

אם אחת או יותר מהאבנים חוסמת את המעיים, התסמינים מתבטאים בכאב חמור. חסימת המעיים עלולה לגרום לסיבוכים רציניים ולהתפתח לדלקת לבלב.

דלקת הלבלב

מחלה זו עלולה להיגרם כתוצאה מאבני מרה החוסמות את צינור המרה המשותף לכיס המרה וללבלב. יחד עם זאת, היא עשויה להיות תופעת לוואי של תרופות המשמשות לטיפול במחלות מעי דלקתיות.

תסמיני דלקת הלבלב כוללים כאבי בטן חמורים, הקאות, בחילות וחום. אם הרופא קובע שתרופות הן הגורם, יש פשוט לעצור את השימוש בהן לצמיתות, על מנת לפתור את הדלקת. אך אין לחדול מנטילת תרופות ללא אישור הרופא. הליך כירורגי להוצאת האבנים יכול לתקן את הדלקת הנגרמת כתוצאה מאבני מרה.

דלקת כבד אוטואימונית

מחלה זו נגרמת כתוצאה מדלקת כרונית של הכבד, ולא כתוצאה מזיהום הנגרם כתוצאה מווירוס הקשור לסוגי הפטיטיס אחרים, כגון הפטיטיס B, A או C. זוהי מחלה נדירה, אך רוב החולים בה סובלים מקרוהן או קוליטיס. דלקת כבד אוטואימונית ניתנת לטיפול עם תרופות להפחתת הדלקת.

טיפול למחלות כבד

תסמינים כגון כאב בחלק הימני העליון של הבטן, גירוד, צהבת וחום, מעידים על סיבוך כבד אפשרי. אם חולי קרון וקוליטיס חווים בעיות אלו, עליהם להתייעץ עם הרופא לצורך אבחון.

בדיקות דם מאשרות מחלת כבד, אך קיים צורך בבדיקות פרטניות נוספות באמצעות אולטרסאונד, צילומי רנטגן או ביופסיה של הכבד. הטיפול עשוי לכלול תוספי ויטמינים ושינוי התזונה על מנת למנוע חסרים תזונתיים.

ראו גם:
סיבוכים של מחלות מעי דלקתיות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו