רופא גסטרו ילדים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

רופא גסטרו ילדיםגסטרואנטרולוגיה היא ענף רפואי העוסק במחלות ובפתולוגיות שונות במערכת העיכול. רופא גסטרו או גסטרואנטרולוג הוא רופא שסיים את ההתמחות שלו בתחום הגסטרואנטרולוגיה ואילו רופא גסטרו ילדים הוא רופא מומחה שעבר התמחות משנית או תת התמחות בגסטרו ילדים.

כמו כן, כדי לקבל את התואר רופא גסטרו ילדים קיימת אפשרות לסיים את לימודי הרפואה, לעבור התמחות ברפואת ילדים כללית ולאחר סיום ההתמחות הכללית, לעבור תת התמחות בגסטרואנטרולוגיה של ילדים.

עוד יש לציין, כי במקרים מסוימים בוחרים הרופאים להמשיך ולעבור תת התמחות נוספת או מספר תת התמחויות נוספות לאחר מכן כמו לדוגמה התמחות בביצוע בדיקות מסוימות (התמחות בביצוע בדיקת גסטרוסקופיה למשל), התמחות במחלות כבד בילדים או התמחות בביצוע סוגים מסוימים של ניתוחים מורכבים במיוחד למשל.

הסיבה בגינה מדובר בשני תחומים נפרדים נעוצה בעובדה שהטיפול בילדים שונה מאוד מהטיפול במבוגרים. בין היתר לאוכלוסייה הצעירה ישנן בעיות ייחודיות שלא מהוות את מנת חלקם של המבוגרים וכן מעניין לדעת שגם הבעיות המהוות את מנת חלקם של מבוגרים וילדים כאחד, משפיעות באופן שונה על שתי קבוצות החולים.

בעיות הרלוונטיות בעיקר לילדים

כל מחלה הפוגעת בדרכי העיכול של הילד ותהיה זו מחלת קרוהן, קוליטיס כיבית או צליאק, עשויה להשפיע על קצב ההתפתחות שלו, על הסיכוי שלו לממש את פוטנציאל הצמיחה הגנטי שלו ואף להוביל למצב הנקרא כשל בשגשוג או FTT. מאחר ומבוגרים כבר סיימו את ההתפתחות והצמיחה שלהם לגובה, הרי שבעיה זו אינה רלוונטית עבורם.

כמו כן, ישנן מחלות במערכת העיכול שמתפרצות בשכיחות גבוהה במהלך הילדות או ההתבגרות, כשבין היתר מדובר על קרוהן וקוליטיס. כך לדוגמה לפי מחקר שנערך בישראל נראה כי ההימצאות של קרוהן עלתה בין תחילת שנות השמונים לאמצע שנות התשעים פי שלושה בקרב בני שבע עשרה. רבים לא יודעים זאת, אך ככל שמחלת מעי דלקתית מתפרצת בגיל מוקדם יותר, כך היא צפויה להיות חמורה יותר מבחינת ההסתמנות הקלינית שלה.

בעיות נוספות האופייניות בעיקר לאוכלוסייה זו הן לדוגמה בליעה של חפץ זר, מחלות תת ספיגה מסוגים שונים, אלרגיה למוצרי מזון שונים כמו לדוגמה אלרגיה לחלב פרה ועוד. בהקשר זה מעניין לדעת שהמזונות האלרגניים ביותר בקרב ילדים הם שומשום, חלב, בוטנים, חיטה, ביצים וסויה ואילו במבוגרים לעומת זאת המזונות האלרגניים הנפוצים ביותר הם דווקא פירות ים, דגים, בוטנים ואגוזים.

מעבר לכל הבעיות הנ"ל, חשוב להזכיר גם בעיות נוספות הדורשות התייחסות מידית סמוך מאוד ללידה כשהכוונה היא כמובן לסוגים שונים של מומים מולדים במערכת העיכול או מחלות במערכת העיכול האופייניות בעיקר לפגים כמו למשל דלקת מעי נמקית, שמעמידה את חיי החולה בסיכון.

טיפולים ייחודיים בתחום הגסטרו ילדים

להלן מספר טיפולים בתחום הגסטרו המתאימים באופן ספציפי לילדים:

  • באופן עקרוני, ילדים הסובלים מקרוהן או קוליטיס מטופלים בסטרואידים בדומה למבוגרים, אך בניגוד למבוגרים, שימוש ממושך בסטרואידים עלול להוביל לעיכוב בהתפתחות ולפיכך בקרב ילדים יש לנקוט במשנה זהירות בהקשר זה.
  • מחצית מחולי הקרוהן שאובחנו לפני תחילת גיל ההתבגרות סובלים מפגיעה בגדילה. לפיכך, חשוב לעקוב באופן שגרתי וצמוד אחרי הצמיחה בקרב חולים אלה באופן מיוחד.
  • על מנת למנוע עיכוב בהתפתחות לעתים מקבלים הילדים הסובלים מקרוהן במהלך ההתקפים תזונה רפואית המורכבת אך ורק מפורמולה מיוחדת המספקת להם את כל הצרכים התזונתיים מבלי לגרות את מערכת העיכול (טיפול מסוג זה פחות רווח בקרב מבוגרים). הכוונה היא לפורמולות דוגמת מודולן, אליטרק וכיוצא באלה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו