קרוהן וקוליטיס והסיכון לסרטן המעי הגס

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

קרוהן וקוליטיס והסיכון לסרטן המעי הגסקרוהן וקוליטיס הן מחלות מעי דלקתיות שמתאפיינות בתקופות של התפרצות ונסיגה. מחלת הקרוהן יכולה לתקוף כל אחד מחלקי מערכת העיכול החל מפי הטבעת וכלה בחלל הפה ואילו קוליטיס פוגעת אך ורק באזורים שממוקמים בין פי הטבעת למעי הדק הסופי.

שתי המחלות עלולות להחמיר ולהסתבך ולבוא לידי ביטוי באופנים שונים כשאחד הסיבוכים המוכרים כיום הוא התפתחות של סרטן המעי הגס. יש לציין כי שתי המחלות מהוות גורם סיכון למספר ממאירויות אך הסיכון הרב ביותר הוא לפיתוח של סרטן המעי הגס.

הקשר בין המחלות השונות נחקר באופן אינטנסיבי ביותר בשנים האחרונות ומדי שנה מגיעים החוקרים לתובנות חדשות ולהבנה מעמיקה יותר של התחום. בהתאם לידע שנצבר עד כה חשוב להבין כי ישנה חשיבות גדולה לנסות ולאבחן את הסרטן בשלב כמה שיותר מוקדם ולהקפיד על חיפוש אחרי סימנים חשודים שעלולים לבשר את ההתפתחות שלו בקרב אוכלוסיית חולי הקרוהן והקוליטיס באופן מיוחד.

ההבדל בין קרוהן וקוליטיס ברמת הסיכון לסרטן המעי הגס

כל עוד מחלת הקרוהן לא מערבת את המעי הגס, הרי שהסיכון לחלות במחלה בקרב חולים אלו זהה לסיכון האופייני לאוכלוסייה הכללית.

רוב המחקרים שפורסמו בנוגע לקשר בין מחלות המעי הדלקתיות לסיכון לסרטן המעי הגס פורסמו לאחר שבוצע מחקר בקרב חולי קוליטיס. עם זאת, המחקרים העדכניים ביותר מראים כי הסיכון זהה גם בקרב חולי קרוהן שבהם המחלה מערבת את המעי הגס.

אי לכך, את הגישה שיש לבצע מעקב ופעולות מניעה בקרב חולי הקוליטיס יש להנהיג גם בכל הקשור לחולי הקרוהן שמערבת את המעי הגס ("קרוהן קוליטיס" בשפה המקצועית).

מה הם גורמי הסיכון להתפתחות של סרטן המעי הגס בקרב חולי קרוהן וקוליטיס?

  • משך הזמן של המחלה – גורם הסיכון המרכזי הוא משך המחלה ומידת המעורבות של המעי הגס. ככל שמעורבות המעי הגס נרחבת יותר, כך הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס גדול יותר.
  • היסטוריה משפחתית – בדיוק כמו בקרב האוכלוסייה הכללית, גם בקרב החולים במחלות מעי דלקתיות, היסטוריה משפחתית של סרטן המעי הגס מהווה גורם סיכון שיש להתייחס אליו.
  • מידת החומרה של המחלה – ככל שהדלקת חמורה וחריפה יותר וככל שעצמת ההתקפים גדולה יותר, כך הסיכון לפתח סרטן במעי הגס גדול יותר.
  • פוליפים דלקתיים – עד לא מזמן לא נחשבו הפוליפים הדלקתיים כגורם סיכון להתפתחות המחלה. בעבר נהוג היה לחשוב שפוליפים מסוג אדנומה בלבד יכולים להפוך לסרטניים אך בעקבות מספר מחקרים שבוצעו בתחום כיום ישנה תמימות דעים לגבי כך שממצא של פוליפים דלקתיים מעלה את הסיכון לסרטן המעי הגס.
  • כיום הולכות ומצטברות העדויות המחקריות לכך ששימוש ממושך בתרופות שמכילות את החומר ASA5 מהווה גורם מגן מפני הופעת סרטן המעי הגס בקרב חולים במחלות מעי דלקתיות.

החשיבות של הגילוי המוקדם

בעבר כדי למנוע את התפתחות מחלת הסרטן בקרב החולים במחלות מעי דלקתיות שמערבות את המעי הגס נהוג היה לבצע כריתה של המעי הגס (קולקטומי).

עם זאת, מאחר והניתוחים פגעו באופן ניכר באיכות החיים של המנותחים ומאחר וכיום קיימות שיטות אבחון מוצלחות מאוד בעזרתן ניתן לאתר סימנים שמבשרים על הופעת המחלה בשלב מוקדם יחסית, הרי שכבר לא מדובר על עניין שכיח במיוחד.

ההמלצה המקובלת כיום היא שכל חולה שסובל ממחלה דלקתית שמערבת את המעי הגס באופן נרחב למעלה משמונה שנים יעבור בדיקת קולונוסקופיה אחת לשנה עד שנתיים במהלכה ייקח הרופא מספר ביופסיות לאבחון היסטולוגי. מאחר ומחלת הסרטן במעי הגס מתפתחת יחסית לאט, הרי שאבחון מוקדם מאפשר הגשת טיפול מוקדם שלרוב מציל חיים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו