קרוהן ובריאות הלב

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מהה הקשר בין קרוהן לבריאות הלב?

מהה הקשר בין קרוהן לבריאות הלב?למרות שזוהי מחלת מעיים, קרוהן עשויה להוביל גם לבעיות לב, כתוצאה מדלקת, ומחקרים חדשים מזהירים מפני קשר בין מחלות לב ושבץ.

ניתוח של תשעה מחקרים, שפורסם במרץ 2014 בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology, קובע שאנשים הסובלים ממחלת מעי דלקתית (IBD) כגון קרוהן, ונשים בפרט, עשויים להיות בעלי סיכוי גבוה מעט ללקות בהתקף לב או שבץ, בהשוואה לאנשים ללא המחלה. החוקרים ממליצים לחולים לנקוט בצעדים להפחתת גורמי סיכון אחרים לבריאות הלב.

מחקר נוסף, שפורסם ביולי 2014 בכתב העת European Journal of Internal Medicine, הראה שהסיכון לשבץ איסכמי גבוה יותר בקרב אנשים הסובלים ממחלת קרוהן בהשוואה לאנשים שאינם חולים, במיוחד בקרב אנשים שסבלו מפציעות חמורות וזקוקים לטיפול בבית החולים. ככל שמחלת קרוהן חמורה יותר, כך הסיכון לשבץ גבוה יותר.

במונחי מחלת לב

מחקר שלישי התבסס על סקירת נתונים שהתקבלו משלוש מאות אנשים עם מחלת קרוהן, בצפון מזרח ארה"ב. הסקירה מצאה שאדם אחד בלבד אובחן עם ראיות למחלות לב. המחקר כלל אנשים עם גורמי סיכון למחלות לב מסורתיות, כגון סוכרת או לחץ דם גבוה.

הממצאים פורסמו באפריל 2015 בכתב העת Journal of Clinical Medicine Research. למרות שהחוקרים מציינים כי קיים צורך במחקרים רחבים יותר, הם מסיקים כי מחלת קרוהן מהווה פחות מקור לדאגה בנוגע למחלות לב, בהשוואה לגורמי סיכון אחרים, כגון לחץ דם גבוה וסוכרת.

קביעת הקשר בין מחלת קרוהן לבין הסיכון לבריאות הלב

מה משמעות נתונים אלו לגבי אנשים עם מחלת קרוהן? רופאים קליניים לרפואת לב וכלי דם וקרדיולוגיה, מסבירים שלא ניתן לקבוע כי מחלת קרוהן גורמת למחלות לב, אך קיים הקשר, העשוי להתבסס על דלקת.

מחלת קרוהן היא מחלת דלקת במעיים, אך אין זה סביר שהדלקת תהיה מוגבלת לאזור זה, והיא עשויה להתרחש בכל הגוף. הדלקת היא גורם סיכון למחלות לב, היות ותאים דלקתיים חודרים לדפנות כלי הדם, שם הם מייצרים ציטוקינים, שהם חלבונים המקדמים דלקת נוספת.

ציטוקינים מגייסים תאים דלקתיים, המנציחים את המחלה הדלקתית

דלקת עשויה אף לעצב מחדש את דפנות כי הדם עם הצטברות רובד, במצב המכונה התקשות העורקים. הצטברות הרובד נוטה להגביר את הסיכון לקרע בשל הדלקת, ומצב זה עשוי לגרום להתקף לב או שבץ.

גורמי סיכון אחרים לבריאות הלב כוללים את מכלול התרופות למחלת קרוהן, ותזונה לקויה, העלולים להוביל להתפרצויות התסמינים.

תרופות למחלת קרוהן והקשר למחלות לב

רופאים גסטרואנטרולוגים המתמחים בחלת קרוהן מסבירים שמחלה זו מטופלת בדרך כלל עם תרופות סטרואידים. אנשים שנוטלים קורטיקוסטרואידים במינון גבוה, עלולים להימצא בסיכון מוגבר למחלות לב, היות ותרופות אלו עשויות להאיץ התקשות עורקים, אשר עלולה להוביל למחלות לב.

הם עשויים אף לגרום לאצירת נוזלים, להגביר את רמת לחץ הדם, ובכך מהווים גורם סיכון רציני למחלות לב.

בנוסף, אם מחלת קרוהן גורמת ליקיצות במהלך הלילה לשימוש בשירותים, השינה משובשת, ומצב זה מהווה גורם סיכון נוסף למחלת לב.

בתסמיני שלשולים ונפיחות, קשה להקפיד על תזונה בריאה ומאוזנת. מחלת קרוהן עשויה למנוע גם מדרכי העיכול לספוג את כל הוויטמינים והחומרים המזינים האחרים, הדרושים לבריאות הלב.

צעדים למניעת מחלות לב במחלת קרוהן

ההגנה על בריאות הלב צריכה להיות בראש העדיפויות של החולים במחלת קרוהן. קשה להתמקד בבריאות הלב בעיצומה של התלקחות, ולכן מומלץ להתייעץ עם הרופא לגבי הפניה לקרדיולוג, ולנקוט בצעדים נוספים על מנת להפחית את הסיכון למחלות לב, בתקופות של הפוגה.

יש להבין את מספרי רמות הכולסטרול וקריאות לחץ הדם, ולהתייעץ עם הרופא לגבי צעדים להפחתתם אם הם גבוהים. אם מתרחשת אף סוכרת במקביל, חיוני להקפיד על רמת הסוכר בדם. איגוד הלב האמריקני ממליץ על צעדי מניעה אחרים הכוללים הימנעות מעישון, המזיק לבריאות הלב ומחמיר תסמיני מחלת קרוהן, פעילות גופנית, הפחתת מתחים והגבלת צריכת אלכוהול.

בדומה לתוכנית הטיפול במחלת קרוהן, יש לערוך תוכנית לבריאות הלב, המותאמת לצרכים האישיים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו