מהי תזונה דלת שארית?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

תזונה דלת שאריתמחלות המעי הדלקתיות הן מחלות שמתאפיינות בתקופות של נסיגה או רמיסיה שבמהלכן החולים לא סובלים מהתסמינים שלהן ובתקופות של התפרצות או התלקחות במהלכן התסמינים מורגשים.

המחלות המרכזיות במשפחה זו הן קרוהן שיכולה לפגוע בכל חלק במערכת העיכול וקוליטיס כיבית שאזורי הפגיעה שלה תחומים בין פי הטבעת למעי הדק הסופי בלבד.

הטיפול במחלות השונות כולל שימוש בתרופות, לעתים הוא כרוך בביצוע של פעולות כירורגיות במערכת העיכול וברוב המוחלט של המקרים כולל גם אספקט תזונתי מתוקף כך שמדובר על מחלות של מערכת העיכול.

במאמר זה נסקור את המאפיינים המיוחדים של תזונה דלת שארית.

מתי יש להשתמש בתזונה דלת שארית?

תזונה דלת שארית היא תזונה מיוחדת שעושים בה שימוש בקרב חולי קרוהן וקוליטיס בשני מצבים מרכזיים.

בקרב חולי קרוהן לרוב עושים בה שימוש במהלך התקף סוער של המחלה ובקרב חולי קוליטיס או קרוהן קוליטיס (מופע מיוחד של קרוהן שפוגעת במעי הגס) לרוב ישתמשו בה כשלב מעבר בין תזונה צלולה לתזונה רגילה.

מה שחשוב להבין הוא שתזונה דלת שארית אינה מכסה את כל הצרכים התזונתיים של החולה ולכן לרוב אין לצרוך אותה למשך תקופות ארוכות. לרוב התזונה תינתן למשך של שבוע אך במידה והחולה נדרש להקפיד עליה למשך תקופות ארוכות יותר, יהיה באפשרותו לעשות שימוש בתוספי תזונה מסוימים בהתאם לצורך.

את תכנית התזונה המיוחדת הזו יש ליישם אך ורק תחת פיקוח ומעקב של תזונאית קלינית מוסמכת מטעם משרד הבריאות שהינה בעלת ניסיון בטיפול בחולי קרוהן וקוליטיס.

ממה מורכבת תזונה דלת שארית?

תזונה דלת שארית מתאפיינת בשלושה אספקטים מרכזיים:

אחוזים נמוכים מאוד של שומן

השומן הוא המרכיב התזונתי הקשה ביותר לעיכול ובנוסף לכך במצבי דלקת הספיגה שלו ירודה ביותר מה שעלול להוביל למצבים של צואה שומנית (סטאוטוריה). בהתאם לכך ההמלצה היא לצרוך כמה שפחות שומן במהלך התקופה הסוערת של המחלה.

תכולה נמוכה ביותר של לקטוז

הסיבה בגינה מומלץ לחולים להימנע ככל האפשר מצריכה של לקטוז היא שבזמן שהחולים משלשלים רובם סובלים במקביל מחסר בלקטאז. אנזים הלקטאז הוא האנזים שמפרק את הלקטוז (סוכר החלב) למולקולות של גלוקוז וגלקטוז.

במצבי חסר הלקטוז לא עובר תהליך של עיכול וספיגה במעי הדק ועושה את דרכו למעי הגס שם הוא עובר תהליך של תסיסה על ידי חיידקי המעי מה שעלול להוביל לשלשולים, לגזים רבים, לנפיחות ולכאב.

מינימום של תאית עד היעדר תאית לחלוטין

למרות שלאנשים בריאים מומלץ לצרוך כמויות נאותות של סיבים תזונתיים בתפריט השגרתי שלהם, הרי שלא כך הם פני הדברים במצב בו הדלקת פוגעת ברירית המעי. ההימנעות מצריכת סיבים תזונתיים נובעת מצד אחד מהחשש מפני תת ספיגה ומצד שני מהרצון להימנע מגירוי של רירית המעי במידת האפשר.

חשיבות התאמת התכנית התזונתית באופן אישי

למרות שתזונה דלת שארית בהחלט נחשבת לטיפול דיאטטי מקובל במצבים בהם המחלה סוערת הן בקרב חולי קרוהן והן בקרב חולי קוליטיס, הרי שאת הטיפול התזונתי יש להתאים באופן אישי לכל מטופל ומטופל תוך לקיחה בחשבון של התסמינים הספציפיים מהם הוא סובל, הרגישויות שלו, מידת החומרה של המחלה, אזור הפגיעה שלה, העדפות המזון שלו וסוג התגובה לכל רכיב מזון.

כך למשל ישנם מטופלים שמדווחים על החמרה בממדי הדלקת בתגובה לצריכת מזונות מתובלים מאוד בעוד שישנם חולים שמידת התיבול של המזונות לא משפיעה כהוא זה על חומרת הדלקת וממדיה. כמו כן, ישנם חולים שרגישים במיוחד ללקטוז בעוד שאחרים אדישים לרמות הלקטוז השונות בתפריט.

את החזרה לתפריט השגרתי המלא יש לבצע באופן הדרגתי תוך בחינת התגובה הפיזית לכל מרכיב מזון ושוב, אך ורק תחת מעקב של תזונאית קלינית מוסמכת מטעם משרד הבריאות.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו