שינה בקרוהן וקוליטיס

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

שינה בקרוהן וקוליטיסבעיות שינה הגורמות לחוסר שקט בלילה, מחמירות מחלת קרוהן או קוליטיס, מחלות המעי הדלקתיות. באופן פרטני יותר, חוסר שינה, או הפרעה במחזורי השינה, עלולים להגביר את הדלקת במערכת העיכול.

הפרעות שינה עלולות לעורר התקפים חוזרים במחלות קרוהן וקוליטיס

מחקר שפורסם בגיליון אוגוסט 2013 של כתב העת לגסטרואנטרולוגיה קלינית, בדק את השפעת הפרעות השינה במחלות קרוהן וקוליטיס. בתחילת המחקר, 1,291 מהמשתתפים סבלו ממחלת קרוהן פעילה. המשתתפים שדיווחו על הפרעות שינה חוו שיעור הישנות כפול במחלה לאחר חצי שנה, בהשוואה למשתתפים שדיווחו על שינה נורמאלית.

ההשפעה נראתה במחלת קרוהן בלבד. משתתפי המחקר שסבלו מקוליטיס לא הראו שיעור הישנות מוגברת הקשור להפרעות שינה. החוקרים הגיעו למסקנה לפיה הטיפול בהפרעות שינה בקרב אנשים עם מחלת קרוהן מונע את הישנות המחלה. לשאלה מדוע מצא מחקר זה קשר בין הפרעות שינה ומחלת קרוהן, אך לא קוליטיס, התשובה עדיין בגדר תעלומה והמדענים זקוקים לביצוע מחקרים נוספים.

הקשר בין השינה והעיכול

מחזור השינה והערות נקרא שעון ביולוגי. זהו שעון פנימי, הממוקם במוח. מבנה במוח מפריש הורמון הנקרא מלטונין המסייע בלילה לוויסות השעון הפנימי. למעשה, תפקודי גוף רבים, כולל מערכת העיכול, מושפעים מהורמון זה.

במהלך מחזור השינה, מערכת העיכול מאטה את פעילותה. התנועה מופחתת, ופחות ייצור מיצי עיכול מייצרים תנועה. למרות שחוקרים עדיין בודקים את התהליך, מספר בעיות עיכול, כולל קרוהן, נקשרים להפרעות שינה. אלו כוללים השמנה; מחלת החזר ושטי (GERD); כיב פפטי; ותסמונת מעי רגיז (IBS).

בקרוהן, כמו גם במצבים דלקתיים אחרים כגון דלקת מפרקים שגרונית וטרשת נפוצה, מוליכים כימיים המיוצרים על ידי הגוף במהלך הדלקת עלולים לשבש את השינה. מצב זה עלול להגדיר מעגל קסמים במהלכו דלקת קוטעת את השינה, וחוסר השינה גורמת ליותר דלקת.

הפרעות השינה עשויות להיגרם אף באמצעות תסמיני מחלת מעי דלקתית, כגון חוסר נוחות בבטן, וקימה לשירותים בלילה. אנשים רבים עם מחלות קרוהן וקוליטיס צורכים גם סטרואידים, המוכחים כמפריעים לשינה.

השינה האופטימאלית בקרוהן וקוליטיס

ממצאי המחקר שפורסם בכתב העת לגסטרואנטרולוגיה, מצביעים על כך שפחות משש שעות שינה, ויותר מתשע שעות שינה מידי יום, קשורות לעלייה בסיכון של קוליטיס כיבי. מחקר אחרון שבוצע על ידי אותה קבוצת חוקרים הראה כי שינה ירודה מעלה את הסיכון להתלקחות כפולה של קוליטיס, גם במצבי הפוגה.

הקפדה על שעות שינה קבועות, ממושכות ואיכותיות, משפרת את מצב הדלקת ומעניקה לגוף הזדמנות לריפוי עצמי. השינה צריכה להיות ברמה עמוקה, כשהנפש והגוף רגועים ומשוחררים מגירויים וטרדות חיצוניים. אנשים הסובלים מכאבי בטן הקשורים למחלה, צריכים להקפיד יותר על שינה איכותית.

כל אדם זקוק לכמות שונה של שעות שינה. מומלץ לישון לפחות שש שעות ולהקפיד על שעות שינה קבועות תוך הימנעות מפעילויות ליליות כגון הפעלת המחשב או צפייה בטלוויזיה ממש לפני השינה.

שינה איכותית המסייעת להתמודדות עם קרוהן וקוליטיס מתאפשרת באמצעות הקפדה על הצעדים הבאים:

שירותים – מומלץ להשתמש בחדר השירותים לפני השינה, גם ללא צורך ממשי, כדי להרגיע ולנקות את הגוף.

הימנעות מארוחות כבדות – יש להימנע מארוחות כבדות שעתיים לפני השינה, כדי לאפשר למערכת העיכול לנוח. המאכלים צריכים להיות קלים לעיכול כגון מרקים ויוגורטים.

סביבה – יש להקפיד על שינה בסביבה רגועה לשיפור איכות המנוחה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו