מה אסור לחולי קרוהן לאכול?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

חולי קרוהן - אלו המאכלים והמזונות שאסור לכם לאכול!

חולי קרוהן - אלו המאכלים והמזונות שאסור לכם לאכול!קרוהן היא מחלת מעי דלקתית המאופיינת במהלך כרוני הכולל תקופות של התפרצות או התלקחות ותקופות של נסיגה. לפיכך, תסמיני המחלה המופיעים בעיקר על רקע הדלקת שפוגעת במערכת העיכול, לא נוכחים בכל רגע נתון. חולים רבים המאובחנים עם קרוהן, מקבלים לאחר האבחון רשימה ארוכה של מזונות מהם עליהם להימנע בכל מחיר.

 עם זאת, מאחר והתסמינים לא נוכחים בכל רגע נתון, אלא רק במהלך ההתפרצויות של המחלה, מאחר וכל חולה מגיב בצורה שונה לסוגי מזון שונים ומאחר והדלקת יכולה לפגוע באזורים שונים במערכת העיכול של החולים, הרי שלא באמת ניתן לאסור על החולים לאכול מזונות מסוימים בצורה גורפת. לפיכך, במאמר שלפניכם נפרט אודות המזונות השונים שמומלץ להימנע מהם במצבים ספציפיים בלבד.

לפני שנפתח בדברים נציין כי הדבר החשוב ביותר שעל חולי קרוהן לעשות בכול הקשור לתזונה, הוא להקשיב לגוף שלהם. כפי שציינו, ישנה שונות רבה ברמת הרגישות למזונות ובנוסף לכך, התגובה למזונות השונים משתנה במהלך הזמן ובהתאם למצב הדלקת וחומרת הסיבוכים. אי לכך, במקום לפסול מראש מזונות מסוימים, חשוב להישאר עם יד על הדופק ולשים לב לתגובות הגוף למרכיבי המזון השונים.

השפעת מיקום הדלקת על סוגי המזונות שאסור לאכול

הדלקת שפוגעת במערכת העיכול של חולי קרוהן יכולה להתפרץ בכל אחד מהחלקים של מערכת העיכול, החל מחלל הפה וכלה בפי הטבעת. אי לכך, שני חולי קרוהן עשויים לגלות רגישות בתגובה למזונות שונים לגמרי. אם לדוגמה חולה מסוים סובל מהתפרצות של דלקת באזור הוושט וחלל הפה למשל, מוטב כי יימנע מצריכת מזונות בעלי מרקם מתפורר שעלול לשרוט את הרקמות הריריות באזורים אלה. הכוונה היא בין היתר לקרקרים, צנימים וחטיפים מלוחים יבשים.

לעומת זאת, חולה הסובל מדלקת באזור המעי הגס יוכל לצרוך מזונות יבשים ומתפוררים, שכן למרקם של המזון הנצרך לא תהיה השפעה על החלק הסופי של מערכת העיכול. עם זאת, חולה הסובל מדלקת במעי הגס, לרוב יצטרך להימנע מצריכה של מזונות העשירים בסיבים תזונתיים, שעשויים לגרות את המעי הגס ולהחמיר את תסמיני הדלקת.

מוצרי חלב

חולי קרוהן רבים סובלים מחוסר סבילות למוצרי חלב בעיקר במהלך ההתלקחות של המחלה ומעט אחריה. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שבמצבי דלקת במערכת העיכול, אחד מהאנזימים הראשונים הנעלמים ממערכת העיכול הוא הלקטאז. הלקטאז הוא האנזים שאחרי לפירוק הלקטוז (דו סוכר המצוי בחלב) לשתי מולקולות של חד סוכרים: גלוקוז וגלקטוז.

כאשר האנזים נעדר ממערכת העיכול, הלקטוז לא מפורק ובמקום להיספג במעי הדק, הוא ממשיך את דרכו במורד מערכת העיכול, מגיע למעי הגס ושם עובר תהליך של עיבוד על ידי חיידקי המעי הגס. בעקבות זאת נוצרים גזים במערכת העיכול הגורמים לנפיחות, חוסר נוחות בטנית, כאבים ועוד. אי לכך, חולה קרוהן הסובל מדלקת פעילה, בדגש על חולה הסובל משלשולים, לרוב יפיק תועלת מהימנעות מצריכת מוצרי חלב, בדגש על מוצרים המכילים כמות גבוהה יחסית של לקטוז כמו לדוגמה גבינות רכות וחלב ניגר.

ירקות בזמן התקף קרוהן

בשל התכולה הגבוהה של הסיבים בירקות הטריים, במהלך התקף של קרוהן לרוב מומלץ להימנע לחלוטין מצריכתם. עם זאת, ניתן להקל על העיכול של הירקות פשוט על ידי בישול שלהם במים או על ידי אידוי. מלבד זאת, מטופלים הרגישים לירקות יכולים לנסות לקלף את הירקות לפני האכילה, שכן חלק ניכר מהסיבים מצוי בקליפה. בגדול מומלץ לבחור בירקות המכילים כמות נמוכה יחסית של סיבים ולהמעיט למשל באכילת כרוב, ברוקולי, קולורבי, סלרי ועוד.

באופן כללי, חשוב לשים לב לתכולת הסיבים במזון, בעיקר בזמן התלקחות של קרוהן. סיבים תזונתיים ניתן למצוא בשפע בדגנים מלאים כמו לדוגמה חיטה מלאה, אורז מלא, תירס וסובין, בזרעים כמו לדוגמה בוטנים, שקדים ואגוזים וכמובן שבפירות ובקטניות (פולי סויה, אפונה מיובשת, שעועית, חומוס ועדשים).

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו