טיפול בקרוהן ובקוליטיס

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

טיפול בקרוהן ובקוליטיסקרוהן וקוליטיס הן מחלות מעי דלקתיות כרוניות. ההבדל העיקרי בין שתי המחלות הוא שמחלת הקרוהן יכולה לפגוע בכל אחד מאזורי מערכת העיכול החל מפי הטבעת וכלה בחלל הפה בעוד שמחלת הקוליטיס יכולה לפגוע אך ורק באזורים התחומים בין פי הטבעת למעי הדק הטרמינלי. כמו כן, מחלת הקרוהן מתאפיינת בפגיעה בלתי רציפה במערכת העיכול ואילו מחלת הקוליטיס פוגעת במערכת העיכול במקטעים רציפים.

המשותף לשתי המחלות הוא האופי ההתקפי שלהן. הכוונה היא ששתי המחלות מתאפיינות באפיזודות של התלקחות או התפרצות שביניהן ישנן תקופות של רמיסיה או נסיגה שבמהלכן התסמינים אינם מפריעים לחולה.

הטיפול במחלות השונות כולל שימוש בתרופות ובהנחיות דיאטטיות כשבמקרים שונים ישנו צורך לבצע התערבות כירורגית.

הטיפול הדיאטטי במחלות השונות

הטיפול בקרוהן ובקוליטיס מתחלק בגדול לשני חלקים עיקריים. החלק הראשון הוא הטיפול בזמן הרמיסיה והשני הוא בזמן ההתקפים.

הנקודה החשובה ביותר שיש להבין בכל מה שקשור לטיפול הדיאטטי במחלות השונות הוא שהטיפול הדיאטטי צריך להינתן באופן אינדיבידואלי לכל מטופל ומטופל בהתאם למצבו האישי ולרגישויות הספציפיות מהן הוא סובל.

עם זאת, לרוב בהתפרצות המחלה ישנו צורך להקפיד על תזונה דלת שארית – תזונה דלת שומן, דלת סיבים תזונתיים ודלה בלקטוז. כמו כן, במידה והחולה משלשל באופן חמור, ישנו צורך בתוספת נוזלים.

הטיפול הדיאטטי משתנה בין היתר לפי מיקום הפגיעה של המחלה כך שחולים בהם המחלה פוגעת באזור פי הטבעת בלבד לא צריכים למשל להימנע מצריכת מוצרי חלב וחולים בהם המחלה מתפרצת באזור הוושט, צריכים לעבור לצריכת מזונות רכים או נוזליים יחסית כדי להימנע מגירוי של שכבת המוקוזה המודלקת.

במקרים חריפים במיוחד התזונה שניתנת למטופלים אינה ניתנת באופן פומי כי אם דרך הווריד. במצבים אלו השאיפה היא להימנע באופן מוחלט מגירוי של מערכת העיכול ובכך מצד אחד לקדם את הריפוי ומצד שני להפחית את חומרת התסמינים מהם סובל המטופל.

לעתים יידרשו המטופלים אף לצרוך תכשירי הזנה שונים כדי להקל על פעילותה של מערכת העיכול מבלי לעבור להזנה וורידית שכרוכה בתופעות לוואי שונות ובסיכונים רבים.

הטיפול התרופתי בקרוהן ובקוליטיס

הטיפול התרופתי במחלות קרוהן וקוליטיס מתחלק לשני אפיקים. האפיק הראשון מיועד לטיפול בפתוגנים חיידקיים שונים והשני לדיכוי פעילות מערכת החיסון או לחבלה בפעילות שלה.

ישנן תרופות מסוימות שמיועדות בעיקר עבור חולי קרוהן וישנן שמתאימות יותר לחולי קוליטיס. חלק מהתרופות ניתנות לנטילה באמצעות חוקן, אחרות ניתנות בהזרקה עצמית, ישנן כאלו שניתנות במתכונת של פתילות, אחרות בצורת קפסולות ועוד.

הטיפול הכירורגי בקרוהן ובקוליטיס

החולים בקרוהן ובקוליטיס נמצאים בסיכון מוגבר יחסית לאוכלוסייה הכללית למגוון סיבוכים שונים שמצריכים התערבויות כירורגיות שונות.

התערבויות כירורגיות יכולות להתרחש בעקבות מחלה פעילה וסוערת שבמסגרתה עלולות להיווצר מורסות במערכת העיכול שדורשות פעולות ניקוז ניתוחיות. כמו כן, ההתערבויות יכולות להתרחש גם במקרים בהם מחלת הקוליטיס הכיבית אינה מגיבה לטיפול התרופתי ומשפיעה באופן חמור על איכות החיים של החולה. לרוב הפתרון המקובל בשני המקרים הוא לבצע כריתה מלאה של המעי הגס לצורך העניין.

בנוסף, לא אחת קורה שהחולים במחלות השונות סובלים מתופעות כגון: פרופרציה של המעי, חסימת מעי, היצרות במעי ועוד. כל אחת מהתופעות האלו מצריכה בהתאם לדרגת החומרה שלהן התערבות כירורגית שכן הן יכולות לסכן חיים.

טיפולים אלטרנטיביים

ישנו מגוון רחב של טיפולים אלטרנטיביים שמיועדים לטיפול בחולי קרוהן וקוליטיס כשרבים מהם מגיעים מתחום הרפואה המשלימה או האלטרנטיבית. כך למשל ישנם מטופלים רבים שמדווחים על הקלה בתסמינים לאחר שעברו דיקור סיני, אחרים נהנים מהשגת רמיסיה ארוכה יותר לאחר טיפולי שיאצו ועוד.

עם זאת, חשוב מאוד לציין שהטיפולים האלטרנטיביים עדיין לא יכולים להחליף את הטיפולים הקונבנציונאליים וכן כי לפני שניגשים לטיפול כלשהו חשוב מאוד להתייעץ על כך עם הרופא המטפל.

קראו על טיפול חדשני בקרוהן באמצעות ביצי תולעים>>>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו