טיפול תזונתי בקרוהן ובקוליטיס

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

טיפול תזונתי לקרוהן וקוליטיסקרוהן וקוליטיס הן מחלות מעי דלקתיות ביניהן ישנם קווי דמיון רבים אך גם לא מעט מן השוני.

קוליטיס היא מחלה שיכולה לפגוע במערכת העיכול החל מפי הטבעת וכלה במעי הדק הטרמינלי ומתאפיינת בפגיעה רציפה בשכבה הפנימית (מוקוזה) של צינור העיכול בעוד שקרוהן מתבטאת בפגיעה בלתי רציפה בכל שכבות צינור המעי ויכולה לפגוע בכל אחד מהאזורים במערכת העיכול, החל מפי הטבעת וכלה באזור חלל הפה.

המחלות מתאפיינות בתקופות של רמיסיה או נסיגה שבהן התסמינים רדומים ובתקופות של התפרצות בהן התסמינים מרימים את ראשם ופוגעים באופן ניכר באיכות החיים של החולים.

הטיפול בחולים מתחלק לשניים כשהחלק הראשון הוא הטיפול בזמן ההתקף והשני הוא הטיפול בזמן הרמיסיה שנקרא גם "טיפול אחזקה". לצד הטיפולים התרופתיים או הניתוחיים, החולים נמצאים לרוב תחת מעקב ופיקוח תזונתי כיוון שהמחלות קשורות קשר הדוק לתזונה שצורכים החולים.

מטרת הטיפול התזונתי בקרוהן ובקוליטיס

מטרת העל של הטיפול התזונתי היא לשמור על סטטוס תזונתי תקין בקרב החולים תוך התחשבות במצבם. מטרה זו נחלקת למספר מטרות מגוונות להלן:

  • להפחית את הגירוי של מערכת העיכול בזמן ההתפרצות.
  • לשמור על משק הנוזלים בזמן התקף שכרוך בשלשול חריף.
  • להשלים את החסרים התזונתיים האופייניים.
  • לספק לחולים תזונה הולמת על מנת להימנע ממצבים של תת תזונה או ירידה מהירה במשקל.
  • להקל על התסמינים השונים בהתאם להתבטאות של המחלה.

חשיבות ההתאמה האישית

הנקודה החשובה ביותר שיש להבין בכל הנוגע לטיפול התזונתי בקרוהן ובקוליטיס הוא שאת הטיפול יש להתאים לכל מטופל באופן אישי. למרות שישנם קווים מנחים מסוימים שמשותפים לכל סוגי הדיאטות ומשטרי התזונה, הרי שהמחלות פוגעות בכל מטופל באופן מעט שונה.

לדוגמה אדם שחולה בקרוהן של המעי הגס (קרוהן קוליטיס) יסבול מחסרים תזונתיים ומתסמינים שונים לגמרי מאלה שיסבול מהם אדם שבו הדלקת פגעה בוושט ואדם שסובל מקוליטיס באזור החלחולת בלבד יהיה זקוק להנחיות תזונתיות שונות לחלוטין מאלה שיהיה זקוק להן אדם שחולה באילאיטיס (קרוהן שפוגעת במעי הדק הטרמינלי).

אי לכך חשוב להעניק את ההנחיות כל מטופל ומטופל בהתאם למיקום הפגיעה של הדלקת, למידת החומרה שלה, לתסמינים הספציפיים מהם סובל המטופל וכן לקחת בחשבון את המשטר התרופתי שהוא נתון בו, את סוג ומספר הניתוחים שעבר, את העדפות המזון שלו ועוד.

מאחר וקרוהן וקוליטיס יכולות לפגוע באזורים רבים במערכת העיכול, להיות ממוקדות או מפושטות ולהופיע בדרגות חומרה שונות, קצרה היריעה מלהכיל את כל סוגי הדיאטות האפשריות ולכן נזכיר שני מצבים בלבד אך חשוב להבין כי מדובר בהנחיות יחסית גנריות וכי הטיפול התזונתי חייב להינתן באופן אישי על ידי תזונאית מוסמכת מטעם משרד הבריאות בעלת ניסיון בחולים במחלות מעי דלקתיות.

הטיפול התזונתי בקרוהן במעי הדק

בשלב ההתפרצות של מחלת קרוהן במעי הדק החולים יסבלו מחסרים תזונתיים רבים שיש להשלים. אי לכך הטיפול התזונתי צריך לכלול השלמה של חומרי התזונה הרלוונטיים שיכולים להיות במצב של חסר.

כמו כן, כאשר הדלקת מתפרצת במעי הדק ישנו צורך להקפיד על תזונה דלת לקטוז ודלת שומן. במידה והחולה צריך לצרוך דיאטה כזו (שנקראת גם דלת שארית) לאורך זמן רב, לרוב ייעשה שימוש בתכשירי תזונה רפואיים כדי להשלים את החסרים הפוטנציאליים או הקיימים.

בנוסף, במקרים מסוימים יהיה צורך להעביר את המטופלים להזנה ורידית על מנת שלא לגרות את מערכת העיכול כלל בזמן ההתקף או כדי לעקוף אותה במצבים של חסימת מעיים או נקב במעי למשל.

הטיפול התזונתי בקוליטיס

התפרצות של המחלה במעי הגס לרוב תדרוש מהחולים לעבור לתזונה דלת סיבים כדי לגרות כמה שפחות את המעי הגס בזמן ההתקף.

כמו כן, ישנה חשיבות גבוהה להחזר נוזלים בעקבות השלשולים ולהפחתה בצריכת מזון מתובלן. עם זאת, חשוב שוב להדגיש כי ישנם חולים למשל שמידת התבלון של המזון לא משפיעה כהוא זה על חומרת התסמינים בעוד שישנם אחרים שרגישים מאוד למזון חריף או חמוץ מדי.

בנוסף לכך, רוב החולים מדווחים על רגישות למוצרי חלב ניגר העשירים בלקטוז ולכן לרוב התזונה תכלול מוצרי חלב דלי לקטוז כמו גבינות קשות למשל. במקרים בהם השלשולים חריפים מאוד ייתכן ויתעורר הצורך לעבור להזנה דרך הווריד באופן חלקי או מלא.

ראו גם:
פצעים בפה בחולים בקרוהן ובקוליטיס

כורכום לקרוהן וקוליטיס

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו