שמירה על עצמות הגוף במחלות מעי דלקתיות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

שמירה על עצמות הגוף במחלות מעי דלקתיות

שמירה על עצמות הגוף במחלות מעי דלקתיותמחלות מעי דלקתיות כגון מחלת קרוהן חושפות את החולים לאובדן צפיפות העצם אולם ישנן דרכים להתמודד עם התופעה. מחלות מעי על אף שפגיעתן העיקרית היא במערכת העיכול עלולות לגרום לפגיעה באזורים נוספים מלבד המעיים בהם העצמות.

התהליך הדלקתי של המחלה מגביר את הסיכון למצבים של אובדן עצם ואוסטיאופורוזיס בה חלה היחלשות של העצם.

אובדן צפיפות העצם

תרופות סטרואידיות המשמשות לטיפול במחלות מעי דלקתיות עלולות אף הן להחמיר את המצב של אובדן העצם. ההערכות של המומחים וקרן קרוהן וקוליטיס האמריקנית הן כי 30%-60% מאנשים הסובלים ממחלת קרוהן יפתחו צפיפות עצם שהיא פחותה מהממוצע, כאשר ללא בדיקה יתרחש אובדן מתמשך של צפיפות העצם העלול להוביל לאוסטאופורוזיס והחולים חשופים יותר לשברים.

הקשר בין מחלות מעי דלקתיות ואובדן העצם

מצב של היחלשות העצם אינו בהכרח מורגש ומתבטא בסימפטומים ברורים, אצל חלק מהאנשים יופיעו כאבי גב אך ישנם מצבים בהם תהליך היחלשות העצמות לא יורגש כלל עד למצב בו העצם כה שבירה עד שפגיעה קלה עלולה לגרום לנזקים חמורים לרוב בעצם הירך ובעמוד השדרה.

העצמות בגופנו מתחדשות כל הזמן כאשר עצם ישנה עוברת תהליך איטי של היעלמות ובמקביל נוצרת עצם חדשה, במצבים בהם היחס אינו שווה נותרים החולים עם פחות עצמות והמגמה נמשכת ועלולה להחמיר.

מחסור בחומרים חיוניים לבניית העצם

הגוף זקוק לוויטמין D ולסידן החיוניים לבניית עצמות חזקות ותקינות, חומרים אלה נספגים המעי ומוזרמים לזרם הדם ומגיעים לבסוף לעצמות. אך אנשים הסובלים ממחלות מעי יסבלו מתפקוד לקוי של המעי ובעקבותיו ספיגת החומרים החיוניים תפגע, ישנם חולים אשר חלקים מהמעי שלהם הוסרו כך שתפקודי המעי אינם מלאים, כל זה עלול להוביל למצבים של מחסור בוויטמין D וקליטת סידן מופחתת המובילים לאובדן עצם.

חשש לאוסטיאופורוזיס

בקרב חולי מחלות מעי דלקתיות רמת החלבונים הקרויים ציטוקינים גבוהה יותר מאשר אצל אנשים בריאים, מצב זה עלול לגרום להחמרה של דלקות בגוף המחלישות את העצם וחושפות את החולה למצב של אוסטיאופורוזיס. גם טיפול הכולל שימוש בסטרואידים במטרה לדכא דלקות כולל תופעות לוואי בהן אובדן עצם, למעלה כ-50% מהמטופלים בסטרואידים לאורך זמן יפתחו אוסטיאופורוזיס.

מניעת אובדן העצם

ישנם אמצעים וצעדים אשר ניתן לנקוט בהם על מנת לצמצם את אובדן העצם:

  • הימנעות מעישון אשר מקטין את ספיגת הסידן.
  • ביצוע תרגילים הכוללים נשיאת משקל על מנת לחזק את העצמות.
  • הימנעות מצריכת אלכוהול באופן מוגזם אשר מעודד אובדן העצם.
  • ניסיון להפחתת השימוש בתרופות סטרואידיות במידה וניתן תוך היוועצות עם הרופא המטפל.
  • תזונה בריאה ומוזנת תוך שמירה על משקל תקין.
  • דיאטה הכוללת כמויות מספקות של וויטמין D וסידן.

טיפול באובדן העצם

הרופא המטפל עוקב אחר מצב צפיפות העצם בעזרת בדיקות הקרנה אשר מודדות את הסיכון לשבר בעצם או לאוסטאופורוזיס. על סמך תוצאות הבדיקה הרופא יתאים טיפול תרופתי מונע הכולל תרופות המכילות ביספוספונטים המסייעים למניעת שברים בעצמות ואובדן עצם בקרב אנשים המטופלים בסטרואידים.

התרופות גורמות להאטה בהיעלמות ומוות של תאי עצם ישנים ובכך מאפשרות לתאים החדשים זמן ארוך יותר לבנות עצמם בנוסף ישנם טיפולים הורמונליים המסייעים למניעת הבעיה.

מודעות לאפשרות של אובדן צפיפות העצם הינה בעלת חשיבות רבה במיוחד בקרב חולים במחלות מעי דלקתיות וזאת נוכח העובדה כי לא תמיד יופיעו סימני אזהרה, המודעות היא ההגנה הראשונית והחשובה על בריאותכם ובדיקות מוקדמות ומעקב יסייעו לשמור על עצמות בריאות.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו