מחקר חדש: השפעת מצבים כלכליים, משפחתיים וחברתיים על מחלת הקרוהן

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחקר חדש: השפעת מצבים כלכליים, משפחתיים וחברתיים על מחלת הקרוהןהמצב הכלכלי, המצב המשפחתי וגם המצב החברתי, כך מסתבר על פי מחקרים שבוצעו לאחרונה, יכולים להשפיע על החולים במחלת קרוהן ולהביא להחרפת המחלה. הקרוהן הינה מחלת מעי דלקתית כרונית, מחלה חשוכת מרפא.

מחלה זו, שתוקפת את מערכת העיכול, באה לידי ביטוי בכאבי בטן בעוצמה רבה, בשלשולים רבים וגם בירידה במשקל, כתוצאה מכך. כשמדובר בילדים, הדבר עשוי לפגוע גם בהתפתחותם. במקרים של התקפים, פעמים רבות מאושפזים החולים ועוברים גם ניתוחים, כדי להתמודד עם הדלקת הקשה. הסימפטומים יחד עם החמרת המחלה יכולים להשפיע באופן משמעותי על החולים ולפגוע באיכות חייהם.

על המחקר

מחקר שנערך בישראל על ידי חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון ומהמרכז הרפואי סורוקה בחן 600 חולי קרוהן, שרובם בסוף שנות השלושים לחייהם ובוגרי 12 שנות לימוד ומעלה. מטרתו של המחקר היתה למצוא דרכים שתעזורנה לחולים להתמודד טוב יותר על השלכות המחלה ובמקביל לשפר את איכות חייהם. ממצאי המחקר העלו שישנו קשר ישיר בין מצבם הכלכלי של החולים בקרוהן למצבם הרפואי.

כלומר, ככל שמצבם הכלכלי גרוע יותר, תסמיני המחלה עוצמתיים וחריפים הרבה יותר. הדבר בא לידי ביטוי יותר בקרב גברים, בהשוואה לנשים. מכיוון שהצלחה כלכלית נתפסת בחברה המערבית המודרנית כסממן לגבריות, גברים התופסים את עצמם כאינם מוצלחים בתחום זה, נוטים להזניח את הטיפול בעצמם ובמחלתם, מה שמוביל להחרפת המחלה.

מקרים של גירושין, פיטורין וגם מוות במשפחה, משפיעים גם הם על מידת חומרת המחלה וכך גם מידת טיב הקשר הרגשי שבין בני המשפחה ובמיוחד בין בני הזוג: קשר טוב מוביל למצב פיזי ונפשי טוב יותר, בעוד שקשר שאיננו מוצלח גורם להחרפת המחלה. יחסים חברתיים מוצלחים ומרובים, המלווים בתמיכה חברתית רחבה, משפיעים על מצבם של החולים בקרוהן לטובה, הן מבחינה נפשית והן מבחינה פיזית.

התייחסות למצבם הכולל של החולים בעת בחירת הטיפול

פרופסור אודס, ששימש בעבר כמנהל היחידה למחלות המעי הדלקתיות בבית החולים סורוקה, אמר לאור ממצאי המחקר, כי הדבר יכול להשפיע על שיטות הטיפול המוצעות כיום לחולי קרוהן ובעת מתן הטיפול התרופתי לחולים, יש לתת תשומת לב יתרה לרקע המשפחתי, החברתי וגם הכלכלי של החולה עצמו. מכיוון ששני המשאבים המרכזיים בחיינו, המשפחה והחברים, יכולים לעזור לחולים בהתמודדות עם המחלה, הגישה הטיפולים החדשה, הגישה העכשווית יותר, משתפת את החולה בניהול המחלה, כמו גם בהחלטות הבוחנות את אפשרויות הטיפול השונות.

הרפואה מציעה כיום אפשרויות טיפול, המשפרות באופן משמעותי את איכות חייהם של החולים, אך תמיכה וליווי מקרובים ומבעלי מקצוע, הם פרמטר נוסף חשוב לא פחות. מסיבה זו מציעה כיום העמותה לחולים במחלה הקרוהן והקוליטיס תמיכה וסיוע במיצוי מלוא זכויותיהם.

העמותה מספקת להם שירות פסיכולוגי למטרות הכוונה וייעוץ, קו חם לפניות, ייעוץ משפטי בחינם, יעוץ בנושא ביטוח לאומי וגם מענק לחולים הנמצאים במצב של עוני. כל זאת במטרה לעזור להם להתמודד בקלות רבה יותר עם אתגריה הרבים של המחלה ועם הסימפטומים הלא פשוטים שלה, המשפיעים על התנהלותם היום יומית ובכך גם על איכות חייהם.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו