מהי הפעילות הגופנית המומלצת לחולי מחלות מעי דלקתיות?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פעילות גופנית מומלצת ולא מומלצת במחלות מעי דלקתיות

פעילות גופנית מומלצת ולא מומלצת במחלות מעי דלקתיותרופאים המתמחים בטיפול במחלות המעי השונות מדווחים כי יחסית מעט חולים מקפידים לבצע פעילות גופנית סדירה, ולכן אינם מצליחים לשפר את מצבם הבריאותי. מצב זה מציב אותם בסיכון מוגבר ביחס לאוכלוסייה הכללית, לכושר גופני ירוד ואפילו להשפעה נפשית בלתי מבוטלת.

מאמר זה מסביר מהי המשמעות החשובה של פעילות גופנית עבור החולים במחלות מעי, מהי ההשפעה המיטיבה וכן איזו פעילות תהיה מומלצת והאם ישנה פעילות שיכולה להזיק.

השפעת חוסר פעילות על איכות החיים

על פי הידוע, חולים הסובלים ממחלות מעי דלקתיות כגון קרוהן, קוליטיס ואחרות, מבצעים פחות מדי פעילות גופנית בכל גיל. את מיעוט הפעילות ניתן לתלות בסימפטומים השונים של המחלה בתקופת ההתלקחות, הכוללים כאבי בטן קשים, שלשולים, שינויים הורמונליים, לעיתים כאבי פרקים, ובחילות. ההרגל לניהול חיים לא פעילות נמשך, לרוע המזל, לא רק בתקופת השיא של המחלה אלא גם בתקופות שבהן חלה הטבה בהרגשה.

מחקר שביקש לבדוק את השפעת העדר הפעילות הגופנית על חולי מחלות מעי דלקתיות, הראה ששרירי החולים חלשים יותר, יציבתם טובה פחות, אפילו מסת העצם נמוכה יותר באופן ניכר ובלתי מבוטל ביחס לאנשים בריאים. יכולת החולים לבצע פעולות המחייבות כושר אירובי כגון הליכה מהירה נמצאה כיחסית נמוכה.

השפעות ארוכות טווח של העדר פעילות גופנית על הבריאות

השינה אינה איכותית והחולה מפתח מחלות כרוניות כתוצאה מפגיעה במערכת החיסון. למבוגרים יש נטייה מוגברת לנפילות ופציעות ולתחלואה משנית.

מכיוון שכך, חשוב ביותר להקפיד על פעילות גופנית, כזאת שתתאים לסימפטומים של המחלה, למצב הרפואי, ליכולת התפקוד הכללית.

פעילות הדרגתית מומלצת

הסובלים ממחלות מעי דלקתיות יפיקו תועלת רבה מביצוע פעילות גופנית קבועה, כאשר הכלל החשוב ביותר הינו להקפיד על פעילות הדרגתית. חשוב להימנע מכל פעילות מאומצת מדי, במיוחד בשעה שהסימפטומים של המחלה תוקפים במלוא עוזם.

אך אפילו כשסובלים מכאבי בטן, בחילות, חולשה כללית וכדומה, ניתן לבצע פעילות גופנית בסיסית. למשל – הליכה. כדאי מאוד לנהל שגרת חיים שבה מדי יום יוצאים להליכה, אפילו קלה. יש בכך כדי להביא לשיפור באיכות השינה, זה משפר את הכושר האירובי ומחזק את השרירים והעצמות וגם מועיל ליציבה.

פעילות גופנית חיונית היא פעילות מחזקת

מכיוון שחולי מחלות המעי הנמנעים מפעילות גופנית סובלים מירידה ניכרת במסת השריר ואפילו ירידה בצפיפות העצם, חשוב להקפיד על פעילות מחזקת. ניתן לבצע עבודה עם משקולות יד קטנות או לעבוד בחדר כושר, תוך שימת לב למה שמשדר הגוף.

חולים שמתקשים בפעילות גופנית מאומצת, יכולים לבצע תרגילים בסיסיים, מעט קפיצות במקום, מעט שכיבות סמיכה, מתיחות. אפשר בהחלט לבצע פעילויות כגון שחיה או השתתפות במשחקי כדור תחרותיים וגם ריקודים בחוג לריקודי עם יכולים להוות פעילות מצוינת.

פעילות גופנית מומלצת: חצי שעה ביום

הכלל המנחה עבור החולים במחלות מעי הוא לבצע פעילות גופנית סדירה, לפחות במשך רבע שעה ביום. בשלב הראשון, הליכה מתונה של מספר דקות ולאחר מכן ניתן להגביר את הקצב. זמן המוקצה לפעילות צריך להגיע לכחצי שעה עד שעה ביום, ארבע או חמש פעמים בשבוע. מומלץ להימנע מפעילות מאומצת היוצרת אי נוחות או כאבים קשים.

חשוב להקפיד על שתייה מרובה. כל פעילות מקובלת המתאימה לקבוצת הגיל מהציבור הרחב יכולה להיות מתאימה, במידה כאשר במקרה של ספק מומלץ להיוועץ ברופא. במיוחד הדברים אמורים באלה המבקשים לבצע אימונים אינטנסיביים במיוחד.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו