כורכום למחלת מעי דלקתית: סקירת מחקר

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

אחת המגמות המעניינות ביותר בתחום המחקר התרופתי ובתחום מחקר מחלות מעי דלקתיות היא הפנייה לחקר צמחים מסוימים שידועים כבעלי תועלת רפואית בפולקלור של תרבות מסוימות.

דוגמה מצוינת לצמח שסגולותיו הבריאותיות ידועות כבר אלפי שנים ברפואה הסינית, למשל, הוא הכורכום ממנו ניתן להפיק את המרכיב הפעיל שנקרא בשפה המדעית כורכומין. הכורכומין הוא מושא המחקר של מדענים רבים ברחבי העולם כולל חוקרים בתחום הנוירולוגיה, הסרטן והמחלות הדלקתיות.
המחקר המשמעותי והחשוב ביותר בתחום מחלות המעי הדלקתיות החל בשנת 2006 והממצאים הראו ששימוש בכורכומין משרה רמיסיה ממושכת יותר על חולי קוליטיס כיבית שטופלו במקביל גם בתרופות, בהשוואה לחולים שהיו תחת טיפול תרופתי בלבד.

ממצאים אלו היוו את הבסיס למחקר בו נדון במאמר זה שנערך בתל השומר במכון הגסטרואנטרולוגי ושתוצאותיו פורסמו לאחרונה בכתב העת המדעי Gastroenterology and Hepatology.

האם הכורכומין יכול לסייע במצבי מחלה פעילה?

קרוהן וקוליטיס הן מחלות המתבטאות בהתקפים. המשמעות היא שהמהלך של המחלה מתאפיין בתקופות של הפוגה או כשהתסמינים שקטים ובתקופות של התלקחות או התפרצות בהן התסמינים מרימים את ראשם ופוגעים באופן משמעותי באיכות החיים של החולים.

בניגוד למחקר הראשון שבדק את סגולות הכורכומין בהשריית רמיסיה ארוכה יותר, המחקר הנוכחי בדק את יכולת הכורכומין להביא לרמיסיה בזמן ההתלקחות או בזמן ההתקף.

בשלב הראשון של הניסוי, הבדיקות בוצעו במעבדה ללא מעורבות החולים, והחוקרים גילו ששילוב הכורכומין עם התרופות המקובלות, הוביל להשפעה סינרגטית נוגדת דלקת.

המשמעות היא שההשפעה של הכורכומין על התפתחות הדלקת בשילוב עם התרופות הייתה משמעותית יותר מאשר האפקט שהשיג השימוש בכורכומין או בתרופות בנפרד.

הטיפול מתבצע במספר שלבים

השלב הראשון של טיפול במחלת קרוהן וקוליטיס כולל תרופות כמו רפאסל, אסקול או פנטסה ובמידה והמחלה לא מגיבה לתרופות אלו, עוברים לשלב השני והמטופל מקבל תרופות סטרואידים ותרופות נוספות אחרות שמיועדות לדיכוי של המערכת החיסונית.

למרות שמדובר על טיפול תרופתי שמסוגלות להקל על התסמינים מהם סובלים החולים, הרי שהפגיעה במערכת החיסון והסיכון לתופעות לוואי שונות ומגוונות, גורמים לכך שהשאיפה היא להימנע במידת האפשר מהגעה למצב שבו ישנו צורך לעשות שימוש בתרופות אלו.

ניסויי שילוב התרופות עם כורכומין

בשלב השני של המחקר הנוכחי לקחו חלק חולים שטופלו במינון המקסימלי של התרופות מהשלב הראשון, שטרם התחילו לקחת תרופות מהשלב השני. המטרה הייתה לבדוק האם טיפול משולב של תרופות אלו עם כורכומין יוביל לרמיסיה וימנע את הצורך לעבור לתרופות מהשלב השני.

שנתיים לאחר תחילתו של המחקר נראה שהחוקרים נמצאים על דרך המלך

השיפור ברוב החולים בקבוצת הניסוי היה משמעותי הרבה יותר מאשר השיפור שנצפה בקבוצת הביקורת. בנוסף לכך, החולים שבהם הטיפול התרופתי הסטנדרטי שולב עם כורכומין נהנו משיפור משמעותי בבריאות הרירית של המעי.

התוצאות המעודדות הובילו לכך שהמחקר שעדיין לא הושלם זכה לתגובות נלהבות ביותר. מכוני מחקר באירופה ובהונג קונג הביעו עניין להצטרף לצוות המחקר הישראלי ולבדוק את תוצאות המחקר על אוכלוסיות שונות.

מחלות מעי דלקתיות ורפאה משלימה

נכון להיום הטיפול במחלות מעי דלקתיות הוא מורכב ודינמי ולמעשה אין טיפול אחד שיכול לגרום להחלמה מלאה. בשנים האחרונות עלה קרנם של הטיפולים האלטרנטיביים בכל הקשור למחלות מעי דלקתיות בדגש על טיפולים מתחום הרפואה הסינית שבראשם דיקור סיני.

הדיקור הסיני מביא להקלה משמעותית בחומרת הכאבים וברמת החומרה של ההתקפים וחולים רבים משלבים את הטיפול בדיקור במסגרת הטיפולים השגרתיים שלהם. הנקודה החשובה ביותר שיש להדגיש בנושא זה היא שבכל מקרה שבו חולה ניגש לקבלת טיפול אלטרנטיבי, עליו ליידע על כך את הרופא המטפל.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו