גלולות למניעת הריון ומחלות מעי דלקתיות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

גלולות למניעת הריון ומחלות מעי דלקתיותקרוהן וקוליטיס כיבית הן מחלות מעי דלקתיות כרוניות שבאות לידי ביטוי באופן התקפי. המשמעות היא שמדובר על מחלות שהתסמינים שלהן לא מופיעים ללא הפסקה אלא בהתקפים חוזרים ונשנים שלא ניתן לצפות אותם מראש והדבר נכון גם לגבי המשך שלהם.

מחלת קרוהן יכולה לבוא לידי ביטוי בכל אחד מחלקי מערכת העיכול, החל מפי הטבעת וכלה בחלל הפה ואילו מחלת הקוליטיס הכיבית יכולה להתבטא בפגיעה אך ורק באזורים שתחומים בין פי הטבעת למעי הדק הטרמינלי.

הבדל נוסף בין שתי המחלות הוא שמחלת קרוהן פוגעת בצינור העיכול באופן סגמנטלי (מקטעים לא רציפים) ואילו מחלת הקוליטיס הכיבית פוגעת בצינור העיכול במקטעים רציפים. כמו כן, קרוהן מתאפיינת בפגיעה חמורה יותר ובדלקת שחודרת את כל השכבות של דופן המעי ואילו קוליטיס כיבית פוגעת רק בשכבת הרירית של הדופן.

מה הם התסמינים של מחלות המעי הדלקתיות?

בשתי המחלות מתרחשת תגובה לא פרופורציונאלית של מערכת החיסון שבאה לידי ביטוי בדלקת. בהתאם לכך התסמינים השונים משתנים לפי האזור שבו פוגעת המחלה.

כך למשל קרוהן שפוגעת בקיבה ובתריסריון יכולה להתבטא סימפטומטית בכאבים ברום הבטן, בבחילות ובהקאות וקוליטיס שפוגעת ברקטום, יכולה לבוא לידי ביטוי בתסמינים כמו שלשול חריף ודימום מפי הטבעת. תסמינים שכיחים יכולים להיות כאבי בטן עוויתיים, ירידה בלתי רצונית במשקל, תת ספיגה של חומרי הזנה ועוד.

למחלות המעי הדלקתיות קיימים סיבוכים רבים שיכולים להיות למשל חסימת מעי חלקית או מלאה, הידבקויות של מערכת העיכול לאיברים פנימיים, השקה בין מערכת העיכול לאיברים פנימיים ועוד.

מה הקשר בין גלולות למניעת היריון לבין מחלות מעי דלקתיות?

ראשית, יש לציין כי נשים שנוטלות גלולות למניעת היריון או נשים שמתכוונות להתחיל לקחת גלולות למניעת היריון חייבות ליידע על כך את הרופא המטפל בהן במידה והן חולות בקרוהן או בקוליטיס כיבית.

הסיבה לכך נעוצה בעובדה שישנו אכן קשר בין הדלקת במעי לבין הגלולות שבא לידי ביטוי במספר מישורים להלן:

  • בעיות ספיגה – בזמן התקף הדלקת במעי יכולה להוביל כפי שציינו לבעיות ספיגה ומאחר והגלולות נלקחות באופן פומי, הרי שישנו סיכון שהמרכיבים הפעילים בהן לא יספגו דרך המעי למחזור הדם וכתוצאה מכך ישנו סיכוי של כניסה להיריון לא מתוכנן. בנקודה זה יש לציין כי באופן דומה במידה מסוימת גם חולות שסובלות מהקאות במהלך ההתקף עלולות להקיא את הגלולות לפני שהספיקו להתפרק ולהיספג במעי וגם אז ישנו סיכון של כניסה להיריון.
  • בעיות קרישה – בקרב חולים במחלות מעי דלקתיות יכולה להיווצר תופעה של קרישיות יתר. מאחר וגם גלולות למניעת היריון עלולות להוביל לתופעה זו ישנה חשיבות עליונה ליידע על נטילת הגלולות את הרופא המטפל ואת רופא הנשים במקביל על מנת שיוכלו להתאים לחולה את הגלולות המתאימות. כמו כן, ישנה חשיבות לבצע בדיקה לקרישיות של הדם לפני התחלת הנטילה של הגלולות.
  • ישנן נשים שבעקבות נטילת גלולות מדווחות על החרפה של התסמינים אך נכון לכתיבת שורות אלה אין לכך ביסוס מדעי.

מה הן האלטרנטיבות?

ההמלצה הטובה ביותר לחולות במחלות מעי דלקתיות שמעוניינות לנקוט באמצעי מניעה כדי שלא ייכנסו להיריון היא להתייעץ עם רופא הנשים ועם הגסטרואנטרולוג בנוגע לדרך המתאימה ביותר עבורן באופן אישי.

כדי להימנע מבעיות הספיגה ישנן נשים שמומלץ להן להשתמש במדבקות שמודבקות על העור בעוד שלאחרות יומלץ להשתמש בזריקה למניעת היריון. הזריקה מתאימה בעיקר לנשים שחוות החמרה בתסמינים בזמן המחזור החודשי מכיוון שהזריקה למעשה מבטלת את הופעת המחזור כליל.

ראו גם:

האם מחלת קרוהן פוגעת בפוריות או עלולה לגרום להפלה? – כל התשובות במקום אחד

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו