מחלות מעי דלקתיות ושירות צבאי

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות מעי דלקתיות ושירות צבאיקרוהן וקוליטיס כיבית הן מחלות מעי דלקתיות שמתאפיינות בתקופות של התלקחות ושל רמיסיה, כלומר בתקופות בהן התסמינים מרימים את ראשם ופוגעים באיכות החיים של המטופלים ובתקופות של רמיסיה בהן התסמינים של המחלות אינם מורגשים.

לא ברור עדיין עד תום מהם הגורמים להתפרצות של המחלות השונות כאשר הסברה היא שמדובר על שילוב של גורמים נפשיים, סביבתיים וגנטיים. הטיפול במחלות אלו מורכב מאוד וכולל שימוש בתרופות, הקפדה על משטר דיאטטי מסוים וכן מגוון של טיפולים אלטרנטיביים שונים.

במאמר זה נפרט על האפשרות של השתלבות של חולי קרוהן וקוליטיס כיבית בצה"ל.

אין סיבה להרים ידיים

חוק שירות הביטחון מגדיר באופן מפורש את מגוון האבחנות הרפואיות שצה"ל קבע כי בכוחן לפטור את המלש"ב משירות צה"לי. בין הסיבות השונות נמצאות גם קרוהן וקוליטיס כיבית.

מחלות המעי הדלקתיות למעשה פוטרות משירות צה"לי באופן מידי, אך חשוב מאוד לציין שגם חולי קרוהן וקוליטיס יכולים לשרת בתפקידים שונים בצה"ל בהתאם לדרגת החומרה של המחלה שלהם ובהתאם לתסמינים מהם הם סובלים.

אם הרופא הצה"לי ממליץ על אי גיוס, לרוב המיועדים לשירות ביטחון יקבלו זימון להופעה בפני ועדה מיוחדת ולאחר ההתייצבות מול הוועדה ניתן להתחיל את התהליך שבסופו יתחילו המועמדים את תקופת ההתנדבות שלהם.

אורך רוח, סבלנות והרבה מצב רוח טוב

התהליך של הקבלה להתנדבות צה"לית יכול להימשך עד שנה תמימה ועל כן מלבד מצב רוח טוב וכוונה טובה חשוב גם להצטייד בלא מעט סבלנות. בנוסף לכך, חשוב מאוד להתחיל את התהליך בשלב כמה שיותר מוקדם ולא להתמהמה בביצוע השלבים השונים.

רק כדי לסבר את האוזן נציין שלעתים המלש"בים צריכים להמתין גם ארבעה חודשים תמימים עד להתכנסות הוועדה הרפואית שתדון בעניינם.

אילו מסמכים חשוב להכין מראש לפני תחילת התהליך?

חשוב להכין מסמך שבו יפורטו קורות החיים של החולה המעוניין להתנדב לצה"ל. בקורות החיים נהוג לציין את המגמה המוגברת (תחום הלימודים המורחב בתיכון), חוגים שונים שבהם משתתף החולה, תחביבים וכמובן שגם תחומי עניין מיוחדים ורשימה של תפקידים צבאיים שבהם מעוניין החולה להשתלב בצה"ל.

בנוסף לכך, מומלץ לאסוף לפני מועד התכנסות הוועדה המלצות שונות ממורים, מנהלים, מדריכים ועוד שיהיה בהן כדי להעיד על התכונות הטובות של המלש"ב בדגש על המלצות שרלוונטיות לתפקיד הנכסף שמיועד המלש"ב למלא.

מאחר ותהליך הקבלה ליחידות השונות כולל ראיונות עם מפקדים, מומלץ מאוד לשלוח את קורות החיים ליחידות השונות בשלב כמה שיותר מוקדם ללא קשר להחלטת הוועדה הרפואית. את קורות החיים ניתן לשלוח הן באמצעות פקס (דרך מדור "פרט") והן באמצעות חברים או מכרים שמשרתים ביחידות השונות.

מה יש להביא לוועדה הרפואית?

חשוב מאוד להצטייד מבעוד מועד במכתב מרופא הגסטרו המטפל בחולה. במכתב על הרופא לציין כי לפי חוות דעתו הרפואית המקצועית החולה יכול לשרת בתפקד שהוא מעוניין בו ללא קושי מיוחד וכי לדעתו אין למנוע ממנו את השירות מפאת מחלתו. על המכתב להיות עדכני וחתום כמובן.

בנוסף לכך יש להצטייד בתוצאות בדיקת דם עדכנית ככל האפשר שכוללת ספירת דם, תפקודי כבד וכליות, רמות חלבון בדם, מדדי דלקת ועוד. כמו כן, יש להצטייד בתוצאות של בדיקת עיניים עדכנית.

פרטים חשובים נוספים

טירונות מתנדבים צה"לית נמשכת חמישה ימים בלבד והמתנדבים אינם מבוטחים כמו חיילים רגילים על ידי צה"ל ולפיכך חייבים לדאוג לביטוח בקופת החולים שלהם.

כמו כן, ישנם מקרים מיוחדים שבהם הבקשה להתנדב תיענה בשלילה כשלרוב מדובר במצבים בהם מתקבלת ההחלטה כי השירות עלול לפגוע בבריאותו או להחמיר את מצב מחלתו של המבקש.

במקרים מסוימים בהם החולה נמצא בהתקף בזמן ההופעה מול הוועדה הרפואית ייתכן כי ההופעה תדחה עד לתקופת הרמיסיה ואז בקשתו תיבחן מחדש.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו