ירידה במשקל בקרב חולים במחלות מעי דלקתיות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

ירידה במשקל בחולי קרוהן וקוליטיסירידה במשקל היא תסמין שכיח יחסית בחולי קרוהן וקוליטיס, כתוצאה ממגוון רחב של גורמים כפי שנפרט בהמשך מאמר זה. הירידה במשקל אפשרית בכל שלבי המחלה ויכולה להתרחש בכל שלבי החיים. ההשפעות של הירידה במשקל יכולות לבוא לידי ביטוי בהיחלשות של המערכת החיסונית, בכשל בשגשוג בילדים ובפגיעה בבריאות הכללית.

במאמר זה נסקור את כל הגורמים המרכזיים לירידה במשקל בחולי קרוהן וקוליטיס וכן נספק מספר פתרונות לטיפול בירידה במשקל ולמניעת ירידה במשקל בחולים במחלות מעי דלקתיות כרוניות.

ירידה ברמת התיאבון

חולים רבים בקרוהן ובקוליטיס מדווחים על ירידה משמעותית ברמת התיאבון בעקבות תסמיני המחלות. מאחר וישנו קשר בין הכאבים והתופעות השונות המופיעות במערכת העיכול של החולים לבין הארחות והרכבן, חלק מהחולים אף מפתחים רתיעה ממאכלים מסוימים או מאכילה באופן כללי. תופעה זו מתרחשת בעיקר בילדים המקשרים בין האכילה לכאבים החזקים, אך אפשרית בכל גיל שהוא.

ישנם גם חולים הסובלים מחוסר תיאבון בעיקר בשלבים המוקדמים של המחלה, כאשר נערכות להם בדיקות רבות והם שרויים במצב מתמשך ומאיים של חוסר ודאות. בקרב חולים אלה לא אחת ניכר שיפור משמעותי ברמת התיאבון ככול שמצבם הרפואי הולך ונהיה ברור ומובן יותר.

 כמו כן, ישנם חולים הסובלים מחוסר תיאבון על רקע הטיפול התרופתי, ישנם שבהם הירידה ברמת התיאבון היא עדות למחסור בברזל וכמובן שבחלק ניכר מהמקרים חוסר התיאבון משקף את מצב הרוח הירוד, המהווה את מנת חלקם של חולים רבים, בעיקר בשלבי ההתלקחות של המחלה.

הגבלות תזונתיות וצריכה של תפריט לא מתאים

ההגבלות התזונתיות הרלוונטיות לחולי קרוהן וקוליטיס נכנסות לתמונה בעיקר בזמן ההתקפים או כשמדובר בחולים הסובלים מסיבוכי המחלות הכוללים בין היתר הצרויות במערכת העיכול, פיסטולות ועוד.

באופן עקרוני, ניתן להתגבר על כל מגבלה תזונתית ולהציע פתרונות גם לחולים הסובלים מהגבלות חמורות. הדבר דומה לאדם טבעוני הנמנע מצריכת מוצרי חלב ולכן נמצא בסיכון לסבול ממחסור בסידן. עם זאת, על ידי הקפדה על צריכת סידן ממקורות צמחיים ותוספי מזון ניתן למנוע את המחסור מראש.

בדיוק כך ניתן למנוע מצבים של ירידה במשקל גם בחולי קרוהן או קוליטיס הנאלצים לצרוך תזונה מסוימת הכוללת מגבלות רבות.

פגיעה בספיגת המזון

גורם נוסף שחשוב להזכיר בהקשר של ירידה במשקל בחולי קרוהן וקוליטיס הוא הירידה בספיגת המזון. הפגיעה ביכולת הספיגה יכולה להוביל לא רק לירידה במשקל, אלא גם לחסרים תזונתיים ספציפיים כמו לדוגמה חוסר בברזל או במינרלים אחרים.

כיצד ניתן למנוע ירידה במשקל בחולי קרוהן וקוליטיס?

כל חולה קרוהן או קוליטיס צריך להימצא תחת פיקוח ומעקב של דיאטנית קלינית באופן קבוע. תפקידה של הדיאטנית קלינית בהקשר זה הוא לשמור על סטטוס תזונתי תקין במטופל, כשבין היתר תפקיד זה כולל מניעה של אובדן משקל לא רצוני. זאת ניתן לעשות על ידי התאמה אופטימאלית של תפריט עשיר ומזין לצורכי המטופל הנבנה תוך התייחסות להעדפות הקולינריות של המטופל, הצרכים התזונתיים שלו, המגבלות השונות שמהוות את מנת חלקו ועוד.

כיצד ניתן לטפל בירידה במשקל בחולי קרוהן וקוליטיס?

על ידי ניטור קפדני של משקל המטופלים ניתן לזהות ירידה במשקל בשלב מוקדם מאוד ולטפל בה. הטיפול משתנה מחולה לחולה בהתאם לחומרת הירידה במשקל, מידת היכולת של המטופל לצרוך מזון, מידת ההיענות של המטופל, הגורמים לירידה במשקל ועוד.

במקרים הקלים ניתן יהיה לטפל פשוט על ידי העשרת התפריט במזונות דחוסים אנרגטית או בהחלפת מוצרי מזון מסוימים אותם לא יכול המטופל לצרוך מטעמים כאלו ואחרים במוצרי מזון שונים, אך במקרים החמורים ביותר, בהם המטופל פשוט לא יכול לצרוך מספיק מזון באופן פומי, ייתכן מאוד שתישקל האפשרות לעבור להזנה באמצעות צינורית ישירות לקיבה או למעי הדק.

במקרים בהם לא ניתן להעביר מזון כלל דרך מערכת העיכול, הסיכון לירידה במשקל גבוה במיוחד. במקרים האלו ייתכן מאוד שלא יהיה מנוס מלעבור להזנה ורידית. הזנה ורידית (TPN) מאפשרת לספק למטופל את כל הצרכים התזונתיים שלו ולמנוע ירידה במשקל, גם אם מערכת העיכול לא מתפקדת כלל, שכן בדרך זו ניתן לספק את כל מרכיבי המזון ישירות לדם, תוך מעקף של מערכת העיכול.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו