האם קרוהן פוגעת בפוריות או עלולה לגרום להפלה?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

האם מחלת קרוהן פוגעת בפוריות או עלולה לגרום להפלה?

מחלת הקרוהן, בדומה למחלות מעי דלקתיות אחרות, מלווה את האישה כל חייה – עם תקופות של הפגות והחמרה, כמובן. אין צלהאם מחלת קרוהן פוגעת בפוריות או עלולה לגרום להפלה? של ספק שהמחלה מביא לשינויים מרחיקי לכת בחייה של האישה ומעלה אצלה חששות לגבי העתיד. אחת השאלות המרכזיות שעולות היא האם מחלת הקרוהן עלולה לפגוע בפוריות של האישה, או אפילו להגדיל את הסיכויים להפלה כאשר היא כן מצליחה להרות.

האתגר העיקרי של חולי קרוהן הוא לשמור את המחלה תחת שליטה

אישה החולה במחלת מעי דלקתית, כלומר קרוהן, יודעת בוודאי עד כמה חשוב עבורה לשמור על המחלה "רדומה". קרוהן היא מחלה כרונית בה לא ניתן לטפל באופן מלא, כך שהאתגר הוא להקטין ככל האפשר את התפרצויות המחלה. זוהי גם צריכה להיות השאיפה בכל הנוגע לשאלת הפוריות של האישה. במילים אחרות: כל עוד מחלת הקרוהן נמצאת בשליטה, פחות או יותר, כך לא אמורה להיות לה השפעה מרחיקת לכת על הפוריות של האישה. רוב הנשים הסובלות ממחלות מהסוג הזה מסוגלות לכן להיכנס להריון ואפילו ללדת – בהנחה שהן מצליחות לשלוט במחלה, כמובן. למעשה, שיעור הפוריות בקרב נשים אצלן המחלה נמצאת בשליטה אינו שונה מזה של נשים בריאות אחרות הנמצאות באותה קבוצת גיל.

כאשר בוחנים את האופן בו מתפרצת מחלת הקרוהן, אפשר להבין את מקור הבעיה האפשרית. מחלת קרוהן הנמצאת בשלב ההתפרצות שלה עלולה לגרום לדלקות באזורים הקרובים לאיברי הרבייה של האישה, מה שעלול לפגוע במידת הפוריות של האישה.
גם הטיפול במחלה עשוי להשפיע, בעיקר כאשר נעשות פעולות ניתוחיות פולשניות בגוף האישה. אם כי יש לציין בהקשר הזה שהפעולות הכירורגיות שעלולות לפגוע בפוריות (בעיקר כריתת המעי הגס) מאפיינות דווקא את המחלה קוליטיס כיבית ולא את קרוהן. הטיפול הנהוג במחלת קרוהן, לרבות טיפול תרופתי או התאמות תזונתיות שונות, לא אמור לפגוע במידת הפוריות של האישה.

כיצד משפיעה מחלת הקרוהן על ההריון?

לאחר שמבינים את האופן בו מחלת קרוהן פעולה עשויה להשפיע על האפשרות של האישה להיכנס להריון, נשאלת כמובן שאלה חשובה אחרת: האם בקרב נשים שכן נכנסו להריון, המחלה מגדילה את הסיכויים להפלה לא רצויה? התשובה לשאלה הזו מורכבת. באופן כללי אפשר לטעון שהתלקחויות של המחלה בתקופת ההריון לא נוטות להיות שונות מדי בהשוואה להתלקחויות שלהן בכל תקופה אחרת בחייה של האישה. על פי הערכות הרופאים, בקרב כשני שליש מהנשים חולות הקרוהן שנכנסנו להריון בתקופת ההפוגה של המחלה – המחלה תישאר בהפוגה גם במהלך חודשי ההריון.

התלקחות קרוהן מעוררת סיכונים

הבעיה מתחילה כאשר המחלה מתלקחת בצורה חמורה במהלך חודשי ההריון. כאשר זה קורה, גדלים הסיכויים לכך שההריון ישתבש. סיבוכי הריון, דוגמת לידה מוקדמת או צורך בניתוח, עלולים להיות שכיחים יותר במקרה של אישה עם מחלת מעי דלקתית פעילה. גם שיעור ההפלות עלול לעלות כאשר האישה נמצאת בשלב הפעיל של המחלה שלה, נאמר בתחילת ההריון ואז אין מנוס מלבצע הפלה בכדורים או באמצעות גרידה. אך כמובן שאלו מצבים נדירים וכי אישה עם קרוהן יכולה להיכנס להריון ולהחזיק בו בלי כל בעיה, כל עוד יש מעקב צמוד של הרופא המטפל שלה.

טיפול תרופתי לצד מעקב הריון צמוד

אישה הנמצאת במהלך ההריון נמצאת תמיד עם האצבע על הדופק. הרבה מאוד מהצעדים שהיא עושה חייבים להיות מלווים על ידי רופא נשים המכיר את האישה. נטילת תרופות עונה כמובן על ההגדרה הזו. נשים אשר נמצאות במהלך טיפול תרופתי למחלת הקרוהן ולתסמיניה, צריכות ליידע בכך כמובן את הרופא המלווה את ההריון.

רוב התרופות בהן נעשה שימוש לצורך ההתמודדות עם מחלת הקרוהן הן בטוחות בשימוש גם במהלך חודשי ההריון. עם זאת כן מקרה יש לשקול לגופו על פי מאפייני ההריון והאישה.

יש מקרים בהם יוחלט לצמצם את הטיפול התרופתי בקרוהן עקב ההריון, אולם מקרים אלו הם נדירים יותר. ברוב המקרים ההעדפה תהיה להשתמש בתרופות הבטוחות על מנת לצמצם את הסבירות להתלקחות המחלה, ולא מכיוון שמחלה בלתי מאוזנת מהווה סיכון משמעותי פי כמה עבור בריאות האם והעובר.

לקריאה נוספת:
Living With Crohn's & Colitis – Fertility and Pregnancy
Does Crohn's Disease Affect Conception – Web MD

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו