שיטות להקלה ולהרגעת תסמיני המעיים בחולי קרוהן

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

שיטות להקלה ולהרגעת תסמיני המעיים בחולי קרוהןאנשים עם מחלת קרוהן סובלים מתסמיני כאבי בטן והתכווצויות. גם אם הם מקפידים על תוכנית טיפול מקיפה, הם חווים כאב וחוסר נוחות עם המחלה, בשל מספר סיבות.

תסמיני הכאב המתמשכים במחלה זו נובעים מנוכחות דלקת מתמשכת; נפיחות, הנגרמת כתוצאה מחסימות במעיים; סדקים וקרעים (פיסטולות) בקרום המעיים; ורמת הרגישות האישית לכאבי בטן.

ללא קשר לסיבה, חשוב למצוא שיטות המסייעות לשיפור התחושה. ההתמודדות עשויה להיות כרוכה בנקיטה בצעדים מעבר לצריכת תרופות מרשם, וכוללת טיפולים ביתיים ושיטות אחרות המסייעים להשגת הקלה מלאה יותר מתסמיני מחלת קרוהן. מומלץ לדון בשבע השיטות הבאות עם הרופא, כחלק מתוכנית הטיפול הכוללת.

1. כריות חימום

להשגת הקלה מהירה, מומלץ להשתמש במשהו רך או חם כגון כרית חימום. אנשים עם מחלת קרוהן מדווחים שהחזקת משהו על הבטן מסייעת להקלת הכאבים.

הלחץ או תחושות החום מסיחות את תחושת הכאב וחוסר הנוחות במעיים. חשוב שאנשים עם המחלה ורופאיהם יבינו מה יכול לעבוד וימשיכו לנסות פתרונות חדשים.

2. ויטמינים ותוספי תזונה

כשיש יום שטוף שמש, מומלץ לצאת החוצה. מחקר שנערך במשך חמש שנים, ועקב אחר 965 אנשים עם מחלת מעי דלקתית (IBD), שרובם סבלו ממחלת קרוהן, מצא שהמשתתפים שנמצאו עם חוסרים בוויטמין D נטו לפתח תסמינים חמורים יותר.

החוקרים דיווחו במרץ 2016 על תוצאות המחקר בכתב העת American Journal of Gastroenterology. ניתן לקבל ויטמין D באמצעות חשיפה לשמש, כמו גם צריכת תוספי ויטמינים. ברזל וויטמין B12 משפיעים על הקלת תסמיני מחלת קרוהן.

הרופא יבקש לבדוק את מצב התזונה כחלק מההתמודדות הכוללת עם הדלקת, הכאב וחוסר הנוחות הקשורים למחלה. יש להתייעץ עימו לגבי סוגי תוספי הוויטמינים המועילים באופן אישי.

3. שינויים תזונתיים

ניתן להשיג הקלה ולמנוע כאב במחלת קרוהן באמצעות זיהוי מזונות או מצבים המפעילים את כאבי הבטן.

למרות שלא קיימת תזונה אחת למחלת קרוהן, מומלץ להפחית את חוסר הנוחות באמצעות אכילת ארוחות קטנות ותכופות, להימנע ממזונות שומניים או מטוגנים, להפחית צריכת משקאות ומאכלי חלב או להימנע מהם, ולהימנע ממזונות עתירי סיבים כגון אגוזים ופופקורן. עם הזמן, ניתן יהיה להבין אילו מזונות מפעילים את התסמינים.

4. מריחואנה רפואית

חוקרים דיווחו בדצמבר 2013, בכתב העת "מחלות מעיים דלקתיות", שמריחואנה מסייעת בהקלת הכאב וחוסר הנוחות במחלת קרוהן. הנתונים הגיעו מסקר שנערך בקרב 292 אנשים עם מחלות מעי דלקתיות, שהשתמשו במריחואנה.

אך החוקרים ציינו כי קיים צורך במחקר נוסף על מנת לזהות את המינון הבטוח המשפיע לטווח הארוך. יש להתייעץ עם הרופא לגבי השפעות המריחואנה הרפואית על התסמינים.

5. מדיטציה ויוגה

ידועות כמסייעות בהפחתת הלחץ הכללי. מחקר שפורסם באוקטובר 2015 בכתב העת International Journal of Yoga, מצא שתרגול שעה של הרפיה עם מדיטציה ויוגה מדי יום, במשך חודשיים, מסייע בהפחתת כאבי הבטן בקרב אנשים עם מחלת קרוהן.

מחקר שני, שפורסם בדצמבר 2015 בכתב העת "מחלות מעיים דלקתיות", הוכיח שתוכנית גוף-נפש עם דגש על נשימה ותנועה, משפר גם תסמיני מחלות מעיים דלקתיות, כמו גם חרדה, דיכאון ואיכות חיים, כך שמומלץ להקפיד על פעילות הרפיה.

6. טיפול בדיבור

תפיסת כאב היא שילוב מורכב של אנטומיה ופסיכולוגיה, כגון דאגה מפני התלקחות כואבת נוספת. חוקרים מצאו כי פסיכותרפיה, במיוחד טיפול התנהגותי קוגניטיבי, מסייע לאנשים במחלת הקרוהן למצוא הקלה מכאבים ועייפות, וכן מסייע להם לקחת תרופות באופן קבוע.

המחקר הופיע בדצמבר 2013 בכתב העת Journal of Crohn's and Colitis. למרות שטיפול בדיבור אינו תיקון מהיר, זוהי שיטה נוספת המסייעת להקלה ארוכת טווח מתסמיני המחלה.

7. פרוביוטיקה

חיידקים "טובים" המשפרים את בריאות המעי הרגיז ומסייעים לאנשים עם מחלת קרוהן לשמור על הפוגה בתסמינים. פרוביוטיקה זמינה בצורת מזונות מסוימים כגון יוגורט ותוספים בעוצמות משתנות. יש להקפיד על המינון המומלץ של כל תוסף תזונה, להשגת התוצאות הטובות ביותר.

אולי יעניין אותך גם:

ה-NHS פרסם הנחיות חדשות לטיפול בקרוהן

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו