קרוהן וקוליטיס

ההבדלים בין מחלות מעי דלקתיות לבין תסמונת המעי הרגיז

ההבדלים בין מחלות מעי דלקתיות לבין תסמונת המעי הרגיזמחלות מעי דלקתיות שונות מתסמונת המעי הרגיז. תסמונת המעי הרגיז IBS נחשבת לבעיה חמורה פחות ומוגדרת כהפרעה תפקודית בה מערכת העיכול נראית תקינה, אולם אינה פועלת באופן התקין. התסמונת מלווה בכאבים ועוויתות, נפיחות, ריר בצואה, שלשלולים ועצירות.

מחלת מעי דלקתית IBD נגרמת כתוצאה מפגיעה דלקתית במעי, הגורמת למחלה כרונית של המעי, כאשר שתי המחלות העיקריות הכלולות בקטגורית מחלות מעי דלקתיות הן מחלת קרוהן וקוליטיס כיבית.

ההבדלים בתסמינים

התסמינים של מחלת מעי דלקתית ותסמונת המעי הרגיז דומים, אולם חשוב להבחין ביניהן על מנת להעניק את הטיפול המתאים. ההבדלים והאבחון הנכון מתחיל בסיוע החולה כאשר שלשול ועצירות לסירוגין עם הפסקות לאורך זמן מאפיין את תסמונת המעי הרגיז בעוד שבמחלת מעי דלקתית עשוי להופיע דם בצואה וקיים צורך דחוף בשעות הלילה לגשת לשירותים בשל פעולת מעיים.

במקרה של תסמונת המעי הרגיז אין ממצאים בבדיקה הגופנית, בשונה ממחלת מעי דלקתית בה ניתן לעיתים לזהות גוש בבטן הימנית התחתונה. בבדיקות מעבדה הממצאים בתסמונת המעי הרגיז הינם תקינים לחלוטין, בעוד במחלות מעי דלקתיות ניתן לזהות שקיעת דם וזיהוי ערכים המצביעים על דלקת פעילה, בנוסף במקרים רבים קיימת במחלת מעי דלקתית גם אנמיה על רקע עלייה במספר טסיות הדם ומחסור בברזל.

הבדלים בבדיקות ובאבחונים

לאחר אפיון התסמינים בעזרת סיפור החולה עובר האבחון לשלב בדיקות הדמיה ובדיקות אנדוסקופיות. כאשר יש חשש למחלת מעי דלקתית הבדיקה נעשית על מנת לאשר את קיום המחלה ואת האבחנה בעוד שבתסמונת המעי הרגיז הבדיקות נעשות על מנת לשלול אבחנה של מחלה אורגנית, כאשר הסבירות לקיומה של תסמונת המעי הרגיז גבוהה מומלץ להימנע מבדיקת רנטגן ומחשיפה מיותרת לקרינה.

הבדלים בין הטיפולים

הטיפול במחלות מעי דלקתיות נחלק לטיפול תרופתי וכירורגי, הטיפול התרופתי ניתן באמצעות כדורים ואמצעים שונים כגון נרות וחוקנים וכיום מתפתח טיפול בעזרת זריקות. הטיפול מתבסס על תרופות הנוגדות דלקת דוגמת סטרואידים ותרופות אנטיביוטיות. במידה והטיפול התרופתי אינו יעיל ומספק יש צורך בניתוח כירורגי להסרת חלקים מודלקים מהמעי.

בתסמונת המעי הרגיז כולל תרופות לכאבי בטן ולהקלה על נפיחות וגזים וכן תרופות לשלשולים או לחילופין לעצירות. באופן יחסי ידוע מעט אודות הגורמים לתסמונת זו והטיפול התרופתי הוכיח את עצמו באופן חלקי בלבד.

הבדלים בדרכי התמודדות

מחלת המעיים הדלקתית מתאפיינת בהתפתחות דלקת לאורך המעי הגס או הדק במקטעים או ברצף ומשפיעה על שכבות דופן המעי. תסמונת המעי הרגיז הינה תופעה שכיחה כאשר סובלים ממנה כ-10 עד 20 אחוזים מן האוכלוסייה, הסימן הבולט לקיומה של התסמונת הוא חוסר עקביות ביציאות כאשר שלשול מתחלף בעצירות ולהפך.

ההתמודדות עם מחלות מעי דלקתיות כוללת הקפדה על תזונה נכונה והימנעות ממזונות מעובדים או מוכנים ומוקפאים, אכילה של פירות עשירים בסיבים מסיסים ובדגנים קלים לעיכול והקפדה על מנוחה מספקת.

גם במצבים של תסמונת המעי הרגיז יש להחיל שינויים תזונתיים ולהימנע משוקולד, אלכוהול, קפאין, משקאות ממותקים ומאכלים מטוגנים, מנגד יש להרבות באכילת מזונות העשירים בסיבים תזונתיים הנוחים לעיכול וזאת בשילוב של הטיפול התרופתי. הפחתת המתח הנפשי מהווה גורם מקל על תסמיני תסמונת המעי הרגיז וניתן להיעזר בטיפולים אלטרנטיביים וברפואה משלימה.

Exit mobile version